Automobili su skuplji od 23 do 59 %. Plaće su nam otad narasle 137, a inflacija iznosi 57,6 %. Čak i električni podizači prozora 1998. godine bili su luksuz, a većina automobila tada nije imala ni serijski klima-uređaj
Iako se doimaju previše skupim, automobili su danas građanima Hrvatske realno mnogo dostupniji nego prije dvadeset godina.
Od 1998. do danas cijene nekih najprodavanijih modela na našemu tržištu porasle su između 23 i 59 posto. No ako uzmemo u obzir da je u istome razdoblju inflacija 57,6 posto, većina auta poskupjela je osjetno manje od prosjeka ostale robe. U istome razdoblju prosječna plaća je porasla 137 posto, prema podacima Hrvatskoga zavoda za mirovinsko osiguranje, s 2681 na 6352 kune.
- U tome poratnom razdoblju, 1998. godine, plaće su doista bile ispod 3000 kuna. Tek su 2000. počeli otvaranje Hrvatske prema drugim zemljama i gospodarski rast, a tako i oporavak plaća - rekao je Zdeslav Šantić, glavni ekonomist Splitske banke.
Iako su danas nominalno skuplji, automobili su od 1998. nevjerojatno napredovali. Tad su čak i električni podizači stakala bili luksuz, a većina automobila nije imala serijski klima-uređaj. I u pogledu sigurnosnih tehnologija, udobnosti, prostranosti te voznih značajki aute iz 1998. gotovo je nemoguće usporediti s današnjima.
Osnovna Honda Civic tada je imala 90 konjskih snaga, danas ima 129, a Opelova Astra je 1998. sa 65 'skočila' na 90 konjskih snaga. Sustavi automatskoga kočenja, dodirni zasloni i slična 'čuda' doimali su se poput znanstvene fantastike. I kvaliteta je jako napredovala. Krajem 90-ih pojava korozije na autu starome pet-šest godina bila je uobičajena, a danas gotovo svi imaju 10 ili 12 godina jamstva na prohrđavanje. I osnovni jamstveni uvjeti su neusporedivo bolji.
Prije 20 godina standardno jamstvo trajalo je od dvije do tri godine, danas većina proizvođača nudi tri, četiri ili čak sedam godina jamstva na kompletno vozilo.
Može se zaključiti kako su auti, usporedimo li ih s većinom drugih proizvoda, poskupjeli opravdano i da je to poskupljenje mnogo manje nego što je realno moglo biti.
Nastavi li se rast prodaje dosadašnjim tempom, u Hrvatskoj bi se moglo prodati 60.000 novih auta ove godine. To je još osjetno manje nego rekordne 2008. godine, kada je prodano gotovo 90.000 automobila. No tad su se automobili masovno kupovali na kredite, kojima kupci danas zbog negativnih iskustava mnogo rjeđe pribjegavaju. Rabljeni automobili iz uvoza bili su znatno skuplji, pa je bilo isplativije kupovati nove.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.