U Hrvatskoj smijete voziti osjetno brže od 130 km/h bez da vas mogu kazniti. Njemačka je i dalje raj za jurnjavu, ali samo uvjetno
Moderni automobili sve su brži. Tu ne mislimo samo na hiperautomobile koji su se već približili 500 km/h već i na svakodnevna nova vozila od kojih skoro svako bez problema dostiže 200 km/h. Mnogi se pitaju čemu tolika brzina kad je u većini država koje imaju razvijene mreže autocesta strogo ograničena na 120 do 130 km/h. Države u kojima smijete voziti brže prava su rijetkost.
Kao što svi znaju maksimalna dozvoljena brzina na Hrvatskim autocestama je 130 km/h, no jeste li znali da možete voziti i osjetno brže bez da vas policija kazni. Sve zbog naših propisa i male "rupe u zakonu". Naime, unatoč tome što su gotovo savršeno precizni mjerni instrumenti kojima policija mjeri brzinu u Hrvatskoj i dalje imaju toleranciju od 10 posto što znači da će se od izmjerene brzine oduzima 10 posto. Tu znači da ako vozite 144 km/h zapravo niste u prekršaju jer 144 minus 10 posto je 129,6 km/h.
No tu je još jedna "rupa u zakonu". Naime u članku 54. "Zakona o sigurnosti prometa na cestama" nema odredbe o kazni za prekoračenje do 10 km/h izvan naseljenog mjesta. Kazna kada prekoračite brzinu za 10 do 30 km/h je 500 kuna, no do 10 km/h ona se uopće ne spominje. To znači da oni koji teoretski voze 155 km/h ne mogu dobiti kaznu jer nakon oduzimanja tolerancije ispada da voze 139,5 km/h. Dakle, to je formalno prekršaj, no za njega nije predviđena nikakva kazna. Po tome ispada da je Hrvatska jedna onih država na svijetu koje zakonski toleriraju neke od najvećih brzina na autocestama.
Njemačka je ostala jedini kutak svijeta gdje možete stisnuti gas do daske na autocesti bez da pazite koliko brzo vozite. No i to je samo uvjetno. Zbog velikog prometa na njemačkim autocestama (koje su potpuno besplatne) one su samo rijetko raj za jurnjavu. Mnogo češća pojava od Porschea koji lijevom trakom juri 300 km/h je 30 kilometarska kolona automobila koji gmižu u gužvi. Također velik dio autocesta označen je stalnim ili varijabilnim znakovima ograničenja brzine, a ona najčešće iznose 100 do 120 km/h. Dakle, Njemačka je i dalje raj za brzu vožnju, no prilike za to su, realno, rijetke.
Osim Njemačke do prije dvije godine ograničenja nije imao ni Britanski otok Isle of Man. 2020 su uvedena privremena ograničenja brzine koja su na snazi još uvijek. Isle of Man nema autocesta no zato ima vrlo uzbudljive lokalne ceste koje su entuzijasti često koristili da bi isprobali mogućnosti svojih automobila. Do prije šest godina se bez ograničenja moglo voziti i po pustošima australske savezne države Northern Territory, no u međuvremenu je uvedeno ograničenje od 100 i 130 km/h tako da je Njemačka ostala jedinstvena na svijetu.
Osim Njemačke dobro se smije pojuriti i u Ujedinjenim arapskim emiratima gdje je na jednoj autocesti dozvoljeno maksimalno 160 km/h, a na ostalima 140 km/h. U Europi osim u Njemačkoj ima još država koje dopuštaju malo bržu vožnju od 130 km/h. Naime, ograničenja brzine u Poljskoj i Bugarskoj na autocestama iznose 140 km/h. Većina europskih država dopušta maksimalno 130 km/h no ima i onih koje smatraju da je i to previše. U Španjolskoj, Portugalu i Švicarskoj tako ne smijete brže od 120 km/h, u Velikoj Britaniji 113 km/h, u Norveškoj i Albaniji je ograničenje samo 110 km/h, a Nizozemska je nedavno uvela ograničenje od samo 100 km/h tijekom dana (u večernjim i noćnim satima ostaje staro ograničenje od 130 km/h).
Iako mnogi misle da su u SAD-u vrlo strogi kad su u pitanju ograničenja, Amerikanci imaju i saveznih država u kojima se može donekle pojuriti. Ovisno o saveznoj državi ograničenja su uglavnom između 113 i 129 km/h, no na nekim autocestama u Teksasu dozvoljeno je čak 137 km/h. Amerikanci su nekada bili i ekstremniji. Do 1999. u Montani nije uopće bilo ograničenja na autocestama. Od vozača se tražilo da voze oprezno i razumno, a koja je to brzina odlučivala se lokalna policija. Tako su vozači lošijih automobila plaćali kazne i za 130 km/h dok su oni u Porscheima mogli bezbrižno juriti i brže od 200 km/h.
Spomenimo i neke druge važnije države izvan Europe. Iako Japanci po cestama smiju voziti i trkače automobile, maksimalna dozvoljena brzina je 120 km/h. Isto ograničenje na snazi je i u Južnoj Koreji i Kini, a najekstremniji u Aziji je Singapur na čijim autocestama se ne smije voziti brže od 90 km/h. U Kanadi ograničenje iznosi 120 km/h, a u većini država Južne Amerike ono se kreće između 100 i 120 km/h.
Valja naglasiti da u svijetu ima i država u kojima je maksimalna dozvoljena brzina mnogo niža, ponekad samo 50 km/h, no te države nemaju razvijenu cestovnu infrastrukturu niti autoceste.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Autostart.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Autostart.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
balki
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.