S 2,01 milijuna registriranih primjeraka, ukupan broj novih električnih automobila gotovo je dostigao broj novih dizelskih vozila s 2,05 milijuna jedinica
Prodajni podaci iz prošle godine koje je nedavno objavio Jato Dynamics pokazuju da se europsko tržište automobila drastično promijenilo. Prošla godina bila je izuzetno zanimljiva, ne toliko zbog količine prodanih automobila koja još uvijek nije dosegla razinu prije pandemije, koliko zbog zanimljivih promjena i novih jakih igrača.
Prema Jato Dynamicsu, prošle je godine u Europi registrirano 12,8 milijuna novih automobila što je 14 posto više nego prošle godine. Njemačka je bila najveće tržište, ali nije predvodila rast. Za to je zaslužno osjetno poboljšanje prodaje u Ujedinjenom Kraljevstvu, Francuskoj, Italiji, Španjolskoj, Belgiji, Portugalu, pa i u Hrvatskoj.
Struja postala važna poput dizela
Veliki dio povećanja tržišta novih automobila u Europi posljedica je velikog porasta tržišta električnih automobila. Električna vozila su ostvarila novi rekordni tržišni udio od 15,7 posto. S 2,01 milijuna registriranih primjeraka, ukupan broj novih električnih automobila gotovo je dostigao broj novih dizelskih vozila s 2,05 milijuna jedinica. Ovim rezultatima Europa je učvrstila poziciju drugog najvećeg tržišta baterijskih električnih automobila na svijetu, iza Kine (oko 5 milijuna) i ispred SAD-a (1,07 milijuna).
Države u kojima je prodaja električnih automobila najviše rasla su mahom bogate: Finska, Danska, Belgija, Nizozemska i Luksemburg. Među državama u kojima su baterijski električni automobili dosad imali relativno nizak tržišni najviše je porasla Slovenija s 5,0 posto 2022. na 9,0 posto 2023. godine. Hrvatska je jedina europska država u kojoj je udio električnih automobila pao, s 3,2 na 2,9 posto, a to se prvenstveno dogodilo zbog izostanka poticaja.
Kinezi i Tesla nadiru
Druga velika promjena koju je Europa doživjela 2023. bio je uspon kineskih marki automobila. Prošle godine na europsko tržište je došlo čak sedam novih kineskih marki automobila, čime se njihov broj povećao na čak 30. U cijeloj Europi prošle je godine registrirano 322.000 kineskih automobila, što je povećanje od čak 79 posto, čime je njihov tržišni udio dosegnuo rekordnih 2,6 posto (1,7 posto u 2022.). Ipak takav udio vrlo je skroman za čak 30 proizvođača. Također, od tih 30 kineskih marki samo ih je osam registriralo više od 1000 automobila, a MG je apsolutni lider s čak 72 posto udjela među Kinezima. Prodaja MG-a porasla je sa 113.182 automobila u 2022. na 231.818 automobila prošle godine! MG je bio 20. najprodavaniji brend, nadmašivši Cupru, Suzuki, Mini i Mazdu.
U međuvremenu, Tesla se nastavila penjati na ljestvici marki. U 2022. bila je 18. najprodavanija marka, a prošle godine je bila na 16. mjestu, pretekavši Nissan i Volvo. tesla je prodala 362.300 automobila što je rast od 56 posto. Model Y je postao najprodavaniji auto u Europi. Bilo je to prvi put u povijesti europske automobilske industrije da je neeuropski model bio na vrhu ljestvice i prvi put da je neki električni model zasjeo na prvo mjesto što dovoljno govori o ogromnom uspjehu ovog modela.
VW Grupa je ostala tržišni lider
Prošla godina bila je odlična za VW grupu čiji je tržišni udio porastao s 24,7 posto u 2022. na 25,8 posto 2023. godine. VW je time postao grupacija s najvećim rastom tržišnog udjela u 2023. godini. Rast su, prije svega, omogućili odlični rezultati Audija, Škode, Seata i Cupre. Svi su oni uspjeli poboljšati svoje pozicije, dijelom zbog električne ponude, a dijelom zbog dobre ponude "klasičnih" proizvoda.
Međutim marka VW je ostvarila razočaravajuće rezultate. Golf je uspio malo povećati broj registracija (+4 %), a T-Cross je zabilježio pad od 5 posto. Linija električnih automobila marke također nije briljirala. ID.4 je zauzeo treće mjesto u Europi, a ID.3 sedmo, no njihovi izravni konkurenti, Tesla Model Y i MG 4, rasli su znatno brže. Model Y, čija je prosječna prodajna cijena 15 posto viša od one ID.4, prodan je u gotovo tri puta većem broju.
Ostali veliki dobitnici u Europi su Suzuki zahvaljujući privatnim registracijama Vitare, Swifta, Ignisa i S-Crossa, grupa Renault zahvaljujući Cliju (+ 42 %), dobrim rezultatima Dacia Joggera (+ 60 %) i dobrom startu Renaulta Australa. Dacia Sandero zauzela je drugo mjesto po registracijama u Europi, odmah iza Teslinog Modela Y.
S druge strane, Stellantis je tvrtka koja je izgubila najviše tržišnog udjela. Od osnutka 2021. godine Stellantis značajno gubi tržišni udio. Te je godine Stellantisov tržišni udjel iznosio 20,3 posto, zatim je pao na 18,2 posto 2022. i završio na 16,6 posto prošle godine. Prema izvješćima brendovi Stellantisa zarađuju više nego ikada, no osjetan pad tržišnog udjela je alarmantan.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.