Moderni sustavi ubrizgavanja plina imaju mogućnost samoadaptacije uz pomoć podataka prikupljenih s priključka OBD pa se plinska mapa prilagođava načinu vožnje
Izbor između benzina, dizela ili plina vječno je pitanje. Naime, taj problem je lako razbistriti: ako 'radite' puno kilometara godišnje preporučuje se dizelski motor, ali njemu je vrlo povoljna alternativa i benzinski motor s pogonom na autoplin. Naravno, ako vozite znatno manje kilometara odaberite benzinski motor. Benzinci su u svakom slučaju jeftiniji za održavanje nego dizelaši, mirniji i tiši su te često imaju bolje performanse pa je ugradnja plina postala sve poželjnija zbog uštede goriva.
Bez obzira na relativno stabilnu cijenu benzina i dizela u posljednje vrijeme, mnogi se vozači odlučuju na ugradnju plina u svoje 'benzince' jer se upravo taj potez može isplatiti za malo više od godinu dana.
Naprimjer, jedna litra benzina trenutno košta prosječno 9,52,dizela 9,62, a litra plina košta samo 4,44 kune. Stoga ako godišnje prelazite prosječno 15 tisuća kilometara, a vaš automobil troši oko 10 litara na 100 kilometara, godišnje možete uštedjeti minimalno 6500 kuna.
Trenutno oko 170 tisuća vozila u Hrvatskoj vozi na plin, a s obzirom na to da cijena goriva manje-više stalno raste, svjedočit ćemo sve većemu broju vozila pogonjenih plinom.
Prepravak vozila s benzina na plin košta prosječno oko šest tisuća kuna i to za motore s četirima cilindrima, a za motore sa šest ili osam cilindara cijena ugradnje može porasti i na 12 tisuća kuna. Također, proizvođači poput Opela i Dacije nude ugradnju plina pri kupovini novog automobila.
To svakako nisu mali troškovi, ali dugoročno se mogu isplatiti ako prelazite puno kilometara ili vozite automobil s većom potrošnjom. Naime, kao i sve, ugradnja plina ima svoje prednosti i mane.
Prednosti
Prije svega razlika je to što je vožnja s pogonom na plin puno isplativija. Iako vozilo potroši malo više plina nego benzina, plin je znatno jeftiniji, što na kraju dovodi do priličnih ušteda.
Osim toga, plin je mnogo ekološkije pogonsko gorivo nego benzin i dizel, njegovim sagorijevanjem ne stvaraju se čađa, dim i neugodni mirisi, što je normalno za klasična goriva. Zbog toga su automobili s plinom oslobođeni eko-testa na tehničkome pregledu.
Motor u vozilu na plin dulje traje nego u vozilu na benzin, neke procjene govore kako motor može trajati i do čak 35 posto dulje, a radit će tiše i zvuk će biti ujednačeniji. Također se može povećati i vremenski interval promjene ulja, jer se motorno ulje toliko ne zagađuje.
Iako su nekada zbog preinake motori gubili do deset posto snage, danas je situacija poprilično drukčija. Moderni sustavi ubrizgavanja plina imaju mogućnost samoadaptacije uz pomoć podataka prikupljenih s priključka OBD. Tako plinsko računalo stalno prilagođava plinske mape prema načinu vožnje i na taj način postiže maksimalnu preciznost u ubrizgavanju plina, što rezultira boljim performansama.
Posljednja, ali ne i zanemariva prednost je to što prilikom prodaje rabljena vozila 'plinaši' ostvaruju veće cijene upravo zbog prethodne investicije i manje potrošnje.
Mane
Najveća mana plina je skuplja registracija vozila, jer se plaća paušalni iznos 550 kuna za cestarinu. Plin nije oporezovan različitim nametima, poput benzina, pa država naplaćuje ovakvu cestarinu da bi se plin približno izjednačio s benzinom i dizelom.
Mnogim vozačima je ugradnja plina poprilično skupa, s obzirom na to da se minimalno šest tisuća kuna mora platiti odjednom. No ako ste spremni toliko platiti, a 'radite' velike kilometraže, ova investicija će vam se višestruko isplatiti.
Mnogi proizvođači ne proizvode i ne odobravaju benzince s opcijom plina pa ugradnjom takve instalacije možete izgubiti garanciju za novokupljeno vozilo.
Iako su moderni plinski sustavi već poprilično napredni, ugradnja instalacije plina u starija vozila može uzrokovati gubitak snage do deset posto te pet posto krajnje brzine.
Spremnik s plinom skoro se uvijek ugrađuje u prtljažni prostor, čime se 'plinašima' znatno smanjuje taj dio i ne ostavlja mnogo mogućnosti za prijevoz stvari. Postoji alternativa stavljanja rspremnika na mjesto rezervnoga kotača, ali se takva alternativa dodatno naplaćuje, ima manji obujam i naravno, gubite mjesto za rezervni kotač.
Također, ako imate vozilo s pogonom na plin, zabranjeno je parkiranje u podzemnim zatvorenim garažama jer postoji šansa da negdje curi plin. Tako se nakon nekoga vremena prostorija može napuniti plinom, što je štetno za ljude, a u krajnjem slučaju može prouzrokovati i eksploziju.
Moderni plinski sustavi su srušili predrasude kako se plin ne može ugraditi u sve, pogotovo u male turbobenzinske motore. Iako troškovi ugradnje stvarno nisu mali, za sve vozače koji 'rade' velike kilometraže ili voze automobile koji troše puno goriva, plin se svakako isplati, barem dok potpuno ne zavladaju električna vozila. Ako ne pripadate jednoj od tih dviju skupina ili pak imate vozilo pod garancijom, preporučljivo je držati se originalno ugrađenih motora.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.