U rubrici "SJEĆATE LI GA SE?" govorimo o automobilima koji su obilježili našu prošlost, ali su bili toliko neupadljivi ili neuspješni da smo ih vrlo brzo zaboravili. Današnji gost je Kia koja je imala prilično poznat dizajn prednjeg dijela i zbog toga postala predmet ismijavanja
Kineski proizvođači nas svako malo zapanje, kada bezobrazno, i često neukusno "posude" dizajn nekog drugog automobila. No Kinezi nisu izmislili tu praksu, "krađa" dizajna automobila stara je skoro koliko i sam automobil, a kroz povijest smo imali mnogo primjera gdje je neki automobil itekako nalikovao nekom drugom mnogo uspješnijem modelu. Jedan od tih slučajeva nam je jako dobro ostao u sjećanju, jer ne samo da je dizajn "ukraden" s kultnog Mercedesa E-klase W210 , popularno zvanog "Okan", već se taj automobil, iz nekog razloga, čak i prodavao na europskom tržištu. Bila je to luksuzna limuzina Kia Opirus, vjerojatno najkontroverzniji model u povijesti ove korejske marke.
Pogledom, na prednji dio ovog automobila sve je odmah jasno. Iako dizajn nije prekopiran "jedan kroz jedan", kao da je. Uz Mercedesovi zvijezdu na poklopcu motora ovaj bi auto bez problema prošao kao redizajn E-klase, a i bočna linija do kraja C stupa bila je vrlo slična Mercedesu. I druge karakteristike bile su, ili trebale biti na razini Mercedesa: snažan i uglađen V6 motor, mnogo luksuza, tiha vožnja, raskošna ponuda prostora, pripadnost "premium" gornjoj srednjoj klasi... Bilo je sasvim jasno da je Kia pokušala iskopirati E-klasu od prije desetak godina, a zašto onda ne iskopirati i dizajn?
Automobil je bio predstavljen na Ženevskom salonu automobila u proljeće 2003. Ime Opirus odnosilo se na drevni biblijski grad Ophir, koji je bio poznat po svom bogatstvu, a odabrano je javnim glasovanjem na internetu u konkurenciji imena Regent i Conzern. Velika limuzina dugačka 498 cm, što je bilo skoro na razini tadašnje S-klase i "društva", na europsko je tržište stigla na jesen 2003. godine i odmah izazvala ogromnu pažnju. Pogledom na prednji dio ljudi su odmah pomislili da je to licencni stari Mercedes E-klase, jedino je stražnji dio (također malo iskopiran s američkog Lincoln Town Cara i Jaguara S-Type) otkrivao da se ovdje radio o nečem prilično drugačijem.
Opirus je bio prvi automobil kojeg je Kia pokušala ugurati u "premium" segment. Napravljen je prvenstveno za domaće tržište i SAD, a zašto se Kia okušala u Europi ni danas nije previše jasno. S ovakvim dizajnom automobil nije imao nikakve šanse, jer je, unatoč svojoj solidnoj kvaliteti, odmah proglašen "E-klasom za siromašne" i postao predmetom sprdnje. Zanimljivo, Opirus je bio prvo Kijino vozilo koje je dijelilo platformu sa sestrinskom tvrtkom Hyundai, čija verzija se zvala XG 350 te izgledom nije imale nikakve veze s Opirusom, pa tako ni Mercedesom.
Za pogon Opirusa bio je zadužen isključivo V6 benzinski motor velike zapremine, što automobilu također nije dalo previše dobre prodajne izglede jer u tom segmentu u Europi su tada dominirali dizelski motori. Do 2007. godine motor je bio dorađeni Mitsubishijev agregat s 3,5 litara obujma i 203 KS. Bilo je to dovoljno za vrlo dobre performanse: 9,2 sekunde do 100 km/h i maksimalnih 220 km/h. Nakon 2007. Kia je počela ugrađivati samostalno razvijen 3,8-litreni V6 s 266 KS s novim mjenjačem, dovoljno da se ubrzanje drastično poboljša na 7,5 sekundi do 100 km/h. S ovim motorom vozilo je doseglo i Euro 4 standard, no to je bilo manje bitno jer u međuvremenu se europska prodaja Opirusa potpuno srozala i ubrzo je prekinuta 2008. godine. S novim motorom stigao je i umjereni facelift od kojeg je najviše profitirao stražnji dio. Interijer je također revidiran, no kontroverzni prednji dio ostao je gotovo isti.
Iako prodaja u Europi nije išla zbog dizajna, sve ostalo na autu bilo je sasvim solidno. Novinari koji su testirali auto hvalili su izuzetno tih i dovoljno snažan motor, udoban ovjes, odličnu opremu i velik prtljažnik (480 litara). No najveći adut auta je bila cijena, ona je u Njemačkoj prilikom lansiranja iznosila oko 33.000 eura, a u Hrvatskoj nešto manje od 40.000 eura (zbog vrlo velikih trošarina). Bilo je to mnogo novca, no mnogo manje u odnosu na cijene usporedivih Medela E-klase, BMW serije 5 koji su tada bili aktualni. Ipak, u Hrvatskoj to nije mnogo pomoglo, oni koji su imali toliko novca, radije bi birali nešto umjereniji novi Mercedes, nego njegovu korejsku kopiju. Na zapadu je prodaja ipak išla nešto malo bolje, jer su neki kupci ovaj auto birali kao luksuzniju i veću alternativu modelima poput Passata i Vectre, za praktično istu cijenu.
Naravno, nije sve na autu bilo dobro. Osim kontroverznog dizajna Opirus je imao i praktičnih nedostataka. Novinari koji su ga testirali zamjerali su mu lošu voznu dinamiku, neizravno upravljanje i naginjanje u zavojima. Kvaliteta izrade i materijala bila je solidna.
Nakon 2008. auto se više uopće nije prodavao u Europi, a ukupno je na starom kontinentu prodano nešto više od 4000 primjeraka. Izuzetno loše... No u Aziji i u SAD-u je njegova karijera bila mnogo uspješnija i potrajala sve do 2010. godine. Iz globalne perspektive, Kijina prva samostalna luksuzna limuzina zbog toga nije bila neki neuspjeh. Samo u prve tri godine U SAD-u i Aziji prodano je više od 140.000 automobila, a do kraja karijere oko 200.000 Opirusa.
Opirus se u Hrvatskoj prodavao, očekivano - vrlo loše. No lako ga je bilo zamijetiti na cesti pa smo imali dojam da ih je mnogo više od one "šačice" koja je zapravo prodana. Kako je vrijeme prolazilo neki kupci željni "jeftinog luksuza" posegnuli su za rabljenim primjercima iz uvoza kojima je u međuvremenu strmoglavo pala vrijednost. No i ta moda je brzo prošla kada su vlasnici postali svjesni troškova održavanja i velike potrošnje goriva koja se kretala od 10 do 20 litara na 100 kilometara. Danas je Opirus skoro gotovo iščeznuo s naših cesta, a većina preživjelih primjeraka vozi isključivo na plin. U oglasima se povremeno nađe neki primjerak po cijenama od oko 1000 pa do oko 5000 eura, ovisno o stanju. I na zapadu Europe auto je danas vrlo rijedak, no nema ni riječi da je stekao nekakav kultni status. Cijene su praktično iste kao i kod nas, bez previše izgleda da auto ikada počne dobivati na vrijednosti. Kao i svaka druga kopija...
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.