Početna Magazin 22535 pregleda

Nema ih više: Ovo su bili najimpresivniji dizelaši u povijesti

Donosimo pregled najzanimljivjih V8, V10 i V12 dizelskih motora koji su pokretali europske modele u zlatno doba dizela.

Dizelski motori su automobilskoj industriji i kupcima sve manje bitni. Industrija je praktično odustala od razvoja novih dizelaša, a postojeći dizelski motori sve se više ukidaju i izbacuju iz ponude. Koliko je dizel zanemaren pokazuje i podatak da je jedini potpuno novi dizelski motor u posljednje dvije godine predstavila Mazda. Ovaj redni šesterocilindraš ima čak 3,3 litre obujma što nas je podsjetilo na to da smo nekada imali mnogo veće i konstrukcijski impresivnije dizelske motore na tržištu od današnjih 3-litrenih šesterocilindraša koji su postali standardni vrh ponude kod svih proizvođača koji nude jake dizelaše u Europi (uglavnom premium marke). U nastavku vam donosimo pregled najzanimljivijih V8, V10 i V12 dizelskih motora koji su pokretali europske modele u zlatno doba dizela.

BMW V8

Era velikih dizelskih motora u BMW-u je trajala nešto više od deset godina, od 1998. do 2009., a veliki dizelski motor kojim je BMW  prvi napao konkurenciju i pokrenuo trend nosio je oznaku M67. Bio je to V8 agregat radnog obujma 3901 cm3 koji je zapravo nastao  spajanjem dva četverocilindrična bloka motora M47. Snaga prvog izdanja bila je 238 KS pri 4000 o/min, a okretni moment 560 Nm pri 2000 o/min. Dvije godine kasnije snaga je porasla na 245 KS, a najveći okretni moment bio je već na 1750 o/min. Motor se ugrađivao u model 740d iz serije E38, a automobil je s njim do 100 km/h stizao za 8 sekundi i postizao 242 km/h.

Author: BMW foto: BMW

U idućoj generaciji sedmice, 2002. godine, motor je osnažen na 258 KS, a 2005. godine stigao je i BMW 745d s novom verzijom V8 motora s 4,4 litara obujma i 299 KS. Godinu dana kasnije predstavljena je i najsnažnija izvedba ovog motora sa 329 KS. To je bila ujedno i posljednja verzija BMW-ovog diesela. 

Audi V8 i V12

Odgovor na BMW je stigao vrlo brzo i to iz Audija. Godine 2000. je u Audiju A8 prve generacije debitirao relativno malen V8 sa "samo" 3328 cm3. Motor je unatoč tome po snazi bio na razini BMW-ovog s 224 KS i 480 Nm. Za razliku od konkurencije ubrizgavanje nije bilo putem common rail sustava već pomoću klasičnih pumpa-brizgaljka koje je VW grupa u to vrijeme još pokušavala održati na životu. Audi A8 je s ovim motorom trebao 8,2 sekunde do 100 km/h i jurio 242 km/h.

Godine 2003. je u drugoj generaciji A8 stigao i 4.0 V8 TDI (3937 cm3) s common rail sustavom koji je razvijao 275 KS i impresivnih 650 Nm. Tada je to bio najsnažniji diesel na tržištu, a s njim je A8 do 100 km/h ubrzavao za samo 6,7 sekundi i postizao 249 km/h. Njega je pred kraj karijere druge generacije A8 zamijenio još veći 4,2 TDI (4134 cm3) koji je razvijao 326 KS. Uz njega je ubrzanje palo na 5,9 sekundi do 100 km/h. Motor je u idućoj generaciji A8 osnažen na 350 KS. S danas aktualnim četvrtim A8, stigao je i novi V8 TDI obujma 3956 cm3 koji razvija čak 435 KS. Ovaj motor je i danas u ponudi i jedan je od rijetkih preživjelih dizelskih "dinosaura" u Europi. A8 s njim do 100 km/h ubrza za samo 4,4 sekunde. 

Author:

Najluđi Audijev dieselski motor, ali i najluđi serijski diesel ikada je bio V12 6.0 TDI (5934 cm3). Motor je napravljen u čast biturbo V12 koji je korišten u trkaćem Audiju R10 TDI koji je dominirao utrkama izdržljivosti od 2006. do 2008. godine. Ugrađivan je  u Q7 i A8, od 2008. do 2012. godine, a razvijao je okruglih 500 KS i 1000 Nm! Q7 je s njim do 100 km/h stizao za 5,5 sekundi. 

Mercedes Benz V8

Mercedes je u stopu pratio konkurente. Dizelski V8 došao je na tržište 2000. godine u S-klasi (W220), konkretno u modelu S 400 CDI. Bio je to potpuno aluminijski motor obujma 3996 cm3, biturbo s promjenjivom geometrijom i common rail sustavom. Debitirao je sa snagom od 250 KS pri 4000 o/min i okretnim momentom od 560 Nm između 1700 i 2600 o/min. Auto je s njim do 100 km/h ubrzavao za 7,8 sekundi i postizao 250 km/h. Od 2001. do 2005. korišten je i u ML i G-klasi. U 2003. snaga je porasla na 260 KS.

Author:

Sredinom 2005. stigao je novi motor koji je zadržao broj cilindara i obujam, ali je imao poboljšano ubrizgavanje i turbo punjače. Od 2005. do 2010. snaga mu je iznosila od 306 i 320 KS, a okretni moment 700 do 730 Nm. Osim u S i ML, motor se ugrađivao i u GL i E-klasu, a auti su s njim nosili oznake 420 CDI i 450 CDI, iako je uvijek ostao 4-litreni motor. Nakon ovog motora Mercedes je odustao od V8 dizelaša i ostao na V6 motorima, kao i BMW. 

Volkswagen V10 

Prvi proizvođač izvan njemačkog premium trojca koji je sudjelovao u "utrci" ogromnih dizelskih motora bio je Volkswagen. Zanimljivo, motor nisu posudili od Audija koji je već tada imao V8, već su krenuli svojim putem i po uputama megalomanskog Ferdinanda Piecha koji je htio "pokazati moć" razvili najimpresivniji diesel do tada - 5,0 litreni V10 TDI koji se ugrađivao u Phaeton i Touareg. Motor je razvijao tada nevjerojatnih 313 KS i 750 Nm, koji su kasnije povećani na 350 KS i 850 Nm u posebnoj R50 verziji Touarega iz 2007. godine. Motor je ukinut 2008. godine. Od tada Volkswagen ipak "posuđuje" motore koji su primarno razvijani za Audi, ali su malo oslabljeni. Druga generacija Touarega  imala je 4.2 TDI s  340 KS (Audi je imao 350 KS), a treća generacija Touarega je imala 4-litreni V8 sa 421 KS (Audi 435 KS). Nakon redizajna motor je izbačen iz ponude. 

Author:

Range Rover V8

Land Rover je 2006. u ponudu uveo 3,6-litreni TD V8 koji je razvijen u suradnji s Fordom i PSA grupacijom. Motor koji je imao 272 KS se koristio u Range Roveru i Range Rover Sportu. Kasnije je zamijenjen novorazvijenim 4,4-litrenim motorom koji je tijekom karijere razvijao od 313 do 340 KS. Od 2022. V8 diesela više nema u Range Roveru. 

Toyota V8

Toyota je 2009. u Europu dovela and Cruiser serije 100 J200 s novim 4,5-litrenim V8 dieselskim motorom koji je razvijao 286 KS. Impresivni automobil se kod nas nazivao jednostavno Land Cruiser V8. Iako se ovaj motor još uvijek proizvodi, u Europi ga ne nema već odavno. 

 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.