U svibnju 1981. proizveden je milijunti primjerak E21, a ukupna proizvodnja završila je na 1.364.039 vozila
BMW-ova Serija 3 danas je globalni pojam, no njezina priča započela je tiho, u ljeto 1975. godine, predstavljanjem modela E21. Bio je to nasljednik legendarne serije 02, koja se proizvodila od 1966., i ujedno temelj onoga što će kasnije postati najprodavanija premium sportska limuzina na svijetu. U trenutku kada BMW obilježava pola stoljeća Trojke, vrijedi se vratiti na početak i vidjeti kako je nastala filozofija koja i danas definira marku.
BMW 3 Series, first generation 1975 - 1983 (03/2011)
Premijera E21 održana je u srpnju 1975. godine. Dizajn je potpisao Paul Bracq, autor prvog BMW-a Serije 5 (E12), a novi model odmah je donio nekoliko prepoznatljivih elemenata koji su kasnije postali standard. Najvažniji među njima bio je vozački orijentiran kokpit, s instrumentima blago zakrenutima prema vozaču, rješenje koje će BMW zadržati desetljećima. Vanjštinom je dominirala silueta s "nosom morskog psa", istaknutim prednjim krajem i jasnim sportskim identitetom.
Prve serije E21 isporučivane su bez crne plastične trake između stražnjih svjetala, no prigovori kupaca zbog vizualno „praznog“ stražnjeg dijela doveli su do brze korekcije. Već u kolovozu 1975. BMW uvodi rebrastu plastičnu oblogu, koja će postati jedno od vizualnih obilježja modela.
Na početku prodaje ponuđeni su modeli 316, 318, 320 i 320i. Osnovni BMW 316 koristio je četverocilindarski motor obujma 1,6 litara s rasplinjačem (90 KS), dok je od 1980. dobio modernizirani 1,8-litreni motor identične snage 90 KS kako bi zadovoljio strože emisijske norme. Model 318 razvijao je 98 KS iz 1,8-litrenog motora, a 1979. zamijenio ga je 318i s Bosch K-Jetronic ubrizgavanjem, snažniji (105 KS) i oko pet posto štedljiviji.
Posebnu reputaciju od samog početka imali su modeli 320 (109 KS) i 320i. Dvolitreni 320i s mehaničkim ubrizgavanjem razvijao je 125 KS i ubrzo stekao reputaciju najbolje sportske limuzine u klasi. Godine 1977. BMW uvodi važnu prekretnicu, prelazak na šesterocilindarske motore. Novi M20 redni šesterocilindraš prvo se pojavljuje u modelu 320 (122 KS), a 1978. stiže i 323i, tada najsnažnija verzija E21 s 143 KS. Upravo je 323i prvi put jasno definirao kombinaciju snažnog motora, uravnoteženog ovjesa i agilnosti koja će postati zaštitni znak Serije 3.
Modelskom godinom 1980. E21 prolazi kroz temeljit redizajn. Stražnja svjetla dobivaju novu grafiku, vanjski retrovizori sele se u trokutasta kućišta od crne plastike, a prednji odbojnik i spojler postaju izraženiji. Tehničke promjene uključivale su i tiši ispušni sustav te poboljšano hlađenje, osobito kod šesterocilindarskih izvedbi. U unutrašnjosti se pojavljuje nova središnja konzola i redizajnirane komande grijanja.
Fabian Kirchbauer; BMW AG
U svibnju 1981. proizveden je milijunti primjerak E21, a ukupna proizvodnja završila je na 1.364.039 vozila. Model je bio dostupan isključivo kao limuzina s dvoja vrata, no od 1977. do 1982. karoserijska kuća Baur nudila je i Top Cabriolet otvorenu izvedbu s fiksnim B-stupovima, dostupnu kroz službenu BMW prodajnu mrežu.
Pred sam kraj proizvodnje, 1981. godine, BMW uvodi model 315 kao povoljniju ulaznu verziju. S motorom od 75 KS, skromnijom opremom i pojednostavljenom unutrašnjošću, 315 je pronašao publiku i proizveden je u više od 100.000 primjeraka.
Nasljednik E30 stigao je krajem 1982. godine i od serije 3 napravio legendu, no upravo je E21 postavio temelje. Bez te prve "trojke", teško je zamisliti smjer u kojem se BMW razvijao sljedećih pedeset godina.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.