Turbomotori imaju veliku prednost nad atmosferskim jer s manjom kubikažom nose veći okretni moment i to pri malome broju okretaja
Prošlih godina turbopunjači su bitno unaprijedili mogućnosti benzinskih i dizelskih motora pa je i konstrukcija automobila olakšana. Omogućeno je da motor s istom snagom bude znatno manji i lakši, a da nudi poprilično bolje performanse. Stoga se skoro cijela autoindustrija okrenula turbopunjačima pa ih danas možemo naći u oko 70 posto novih automobila. Provjerili smo zašto su turbopunjači osvojili svijet.
Za početak, bitno je objasniti kako turbopunjači funkcioniraju. Riječ je o sklopu koji se sastoji od četiriju glavnih dijelova – rotora, kompresora, međuhladnjaka stlačena zraka (intercoolera) i premosnoga ventila. Rotor i kompresor su postavljeni na zajedničkoj osovini. Rotor je smješten na ispušnoj grani motora te se zakreće ispušnim plinovima motora, zakrećući istovremeno kompresor smješten na usisnoj grani motora.
Kompresor uvlači i tlači usisani zrak pod tlakom većim od atmosferskog a da bi veća količina mogla stati u komoru za izgaranje. Brzine okretanja rotora i kompresora mogu dostići i do 300 tisuća okretaja u minuti, a tlakovi prednabijanja i preko 2,5 bara.
No s obzirom na to da se zrak tlačenjem zagrijava i širi, treba ga hladiti da bi mu se smanjio obujam. Zato se iza kompresora u nizu ugrađuje međuhladnjak stlačena zraka, koji će zrak ohladiti i smanjiti mu obujam da bi ga što više otišlo u komoru za izgaranje.
Kada se pusti papučica gasa i leptir na usisnoj grani se zatvori, dok zrak pod tlakom ide kroz usisnik nastaje povratni val zraka. Taj zrak onda mora nekamo otići pa postoji premosni ventil koji se otvara i ispušta višak zraka. Da bi uopće došlo do zapaljenja smjese goriva i zraka u komori za izgaranje, potreban je određeni omjer zraka i goriva. Optimalni omjer iznosi 14,7 : 1, što bi značilo da za pravilno i potpuno izgaranje jednoga kilograma goriva treba 14,7 kilograma zraka.
Pojednostavljeno, što više zraka dospije u komoru za izgaranje, potrebna je i veća količina goriva za pravilno izgaranje. Većim obostranim udjelima dolazi do snažnijih kontroliranih eksplozija u cilindrima pa se oslobađa i veća snaga. Turbopunjač takvim radom može znatno povećati snagu automobila, poboljšati radne karakteristike i smanjiti potrošnju, u usporedbi s atmosferskim motorom.
Posljednjih 15-ak godina mnogo proizvođača je bilo prisiljeno znatno smanjiti emisije štetnih ispušnih plinova pa se stvorio pojam 'downsizing' koji je promijenio svijet automobilskih motora. Mnogi proizvođači su smanjili radnu zapremninu motora uz ugradnju turbopunjača jer jedino to rješenje omogućava dosta snage, malu potrošnju goriva i vrlo malu emisiju štetnih ispušnih plinova.
U prijevodu, dok se vozite s malim brojem okretaja automobil troši malo, u skladu sa svojom kubikažom. No kada vam zatreba snage, pritisnete papučicu gasa, turbina se zavrti, kompresor počne uvlačiti više zraka, stiže više goriva i motor 'se ponaša' kao da ima mnogo veću kubikažu, odnosno kao da razvija više snage. Nakon što ste obavili željenu radnju poput pretjecanja, jednostavno nastavite krstariti s malim brojem okretaja i trošeći malo goriva.
Turbopunjač je posebno prikladan za dizelska vozila koja danas gotovo i ne postoje bez njega. Nekadašnji atmosferski dizelaši su bili odlični po pouzdanosti, ali to je nosilo svoju cijenu tromosti i lijenosti motora. Tako moderni turbodizelaši danas koriste turbopunjače s promjenjivom geometrijom, odnosno zakretnim lopaticama statora turbine. Ideja takvoga koncepta je u mijenjanju smjera ulaza plinova u rotor turbine i zakretanju statorskih lopatica pa se postižu veća učinkovitost i izbjegavanje tzv. turbo-rupe.
Iako su nekada turbomotori imali veliku turbo-rupu, odnosno morali ste pričekati neko vrijeme da se turbina dovoljno zavrti, suvremeni motori s turbopunjačima su danas potpuno druga priča.
Mnogi vozači preferiraju turbomotore, bez obzira je li riječ o benzincu ili dizelašu, upravo zbog toga što po pritiskanju na papučicu gasa u bilo kojemu trenutku automobil će snažno povući, kao da imate snažniji motor.
Atmosferski motori mogu razvijati jednaku snagu i okretni moment, imati dobra ubrzanja i malu potrošnju, ali moraju imati poprilično veliku kubikažu, što ujedno znači znatno veću masu. Tako turbomotori imaju veliku prednost nad atmosferskim jer s manjom kubikažom nose veći okretni moment i to pri malomebroju okretaja.
S obzirom na to da se u turbomotorima javljaju veće sile, više temperature i veći rizici za kvarove motora, mnogi su još uvijek skeptični u vezi s trajnošću i pouzdanošću smanjenih 'turbaka'. No ako redovito održavate vozilo i pazite na način vožnje, nema razloga za brigu.
Savjet za duži vijek turbopunjača je da nakon pokretanja dopustite motoru da se postupno zagrije dok turbina postigne radnu temperaturu te da tako možete iskoristiti punu njezinu snagu. Preporučljivo je prije gašenja zagrijanoga motora nakratko ga ostaviti u 'ler-gasu' da bi se motorno ulje, koje podmazuje turbinu, ohladilo i da ne bi izazvalo pregrijavanje ulja u turbopunjaču.
Turbopunjači imaju samo jedan pokretni dio, odnosno kompresorsko-turbinski sklop, zahtijevaju servisiranje tek svakih 120 do 150 tisuća kilometara, ovisno o proizvođaču te tako možete dugo i bezbrižno uživati u vožnji svojeg automobila.
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Autostart.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Autostart.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
makan
makka
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.