Početna Magazin 7006 pregleda

Spašavaju benzince i dizelaše: Što su to e-goriva?

Što su to e-goriva, zašto su CO2 neutralna i koliko će koštati. Odgovore na ova pitanja donosimo u nastavku

Nakon što je Njemačka, koja se udružila s još sedam država, u Europskom vijeću blokirala zakon o zabrani vozila s motorima na unutarnje izgaranje Europska komisija bila je prisiljena reagirati i predložiti novi nacrt zakona. Novi zakon bi trebao dopustiti proizvodnju i prodaju automobila s benzinskim i dizelskim motorima koje bi pokretala takozvana "e-goriva" i nakon 2035. godine. Time bi automobili kakve danas poznajemo bili spašeni. No što su to e-goriva, zašto su CO2 neutralna i koliko će koštati. Odgovore na ova pitanja donosimo u nastavku.  

Author: Marijan Murat/DPA/PIXSELL foto: Marijan Murat/DPA/PIXSELL

Bivši tehnički direktor F1 tima Mercedes-AMG-a, Paddy Lowe, razvio je vlastitu tvrtku za e-goriva, Zero Petroleum. Porsche, Bosch i Siemens pokrenuli su pilot projekt tvornice E-goriva u Čileu, a slične poteze su najavili i drugi proizvođači automobila ali i neke naftne kompanije. Formula 1 će 2026. godine prijeći na sintetička goriva koja isporučuje Aramco, dok je od sezone 2022. ono već postalo obvezno za vodeće automobile WRC Svjetskog prvenstva u reliju. E-goriva se također koriste u Svjetskom prvenstvu u izdržljivosti i utrci 24 sata Le Mansa.

Author: Porsche foto: Porsche

Koncept, pa čak i industrijska proizvodnja sintetičkih goriva nisu ništa novo. Još u Drugom svjetskom ratu sintetička goriva pokretala su njemački ratni stroj zbog nestašice nafte. U posljednjih dvadesetak godina sve se češće koriste za razne alate poput kosilica i motornih pila jer imaju mnogo manje štetnih tvari u ispuhu i tako štite zdravlje onih koji rukuju takvim alatima. 

NOVI PRIJEDLOG EU popušta: Jesu li benzinci i dizelaši spašeni?

Sintetička goriva nisu ništa novo, ali koncept pretvaranja sintetičkih goriva u CO2 neutralna e-goriva u potpunosti je nova tehnologija nastala u ovom stoljeću. Ideja je zatvoriti CO2 krug gdje su količina ugljika koji se koristi za proizvodnju goriva i količina  koja se ispušta kada se to gorivo koristi identične. Tako razina atmosferskog CO2 ne bi više rasla. 

Author: Canva foto: Canva

Tvrtka Zero Petroleum koristi obnovljivu električnu energiju iz solarnih panela i vjetroelektrana za pokretanje elektrolize koja razdvaja vodik iz vode i pokreće proces povlačenja ugljika iz atmosfere putem izravnog hvatanja zraka. Dva se elementa sintetiziraju za proizvodnju benzina, dizela ili prirodnog plina korištenjem postojećeg stakleničkog plina kao sirovine. 

Author: Promo foto: Promo

Zbog kompliciranog procesa proizvodnje e-goriva su prilično skupa. Pretpostavlja se da bi cijena, da se sada netko odluči na komercijalizaciju ovakvih goriva, iznosila između 7 i 10 eura po litri. No prognoze govore da bi u roku od 20 do 30 godina proizvodna cijena mogla pasti na samo 70 centi, što je čak i jeftinije od cijene sadašnjih fosilnih goriva. Uz takve cijene Bosch je izračunao da bi korištenje klasičnog hibrida na e-goriva moglo biti jeftinije tijekom životnog vijeka od 160.000 km od troškova korištenja električnog vozila dugog dometa. 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.