Što su to e-goriva, zašto su CO2 neutralna i koliko će koštati. Odgovore na ova pitanja donosimo u nastavku
Nakon što je Njemačka, koja se udružila s još sedam država, u Europskom vijeću blokirala zakon o zabrani vozila s motorima na unutarnje izgaranje Europska komisija bila je prisiljena reagirati i predložiti novi nacrt zakona. Novi zakon bi trebao dopustiti proizvodnju i prodaju automobila s benzinskim i dizelskim motorima koje bi pokretala takozvana "e-goriva" i nakon 2035. godine. Time bi automobili kakve danas poznajemo bili spašeni. No što su to e-goriva, zašto su CO2 neutralna i koliko će koštati. Odgovore na ova pitanja donosimo u nastavku.
Bivši tehnički direktor F1 tima Mercedes-AMG-a, Paddy Lowe, razvio je vlastitu tvrtku za e-goriva, Zero Petroleum. Porsche, Bosch i Siemens pokrenuli su pilot projekt tvornice E-goriva u Čileu, a slične poteze su najavili i drugi proizvođači automobila ali i neke naftne kompanije. Formula 1 će 2026. godine prijeći na sintetička goriva koja isporučuje Aramco, dok je od sezone 2022. ono već postalo obvezno za vodeće automobile WRC Svjetskog prvenstva u reliju. E-goriva se također koriste u Svjetskom prvenstvu u izdržljivosti i utrci 24 sata Le Mansa.
Koncept, pa čak i industrijska proizvodnja sintetičkih goriva nisu ništa novo. Još u Drugom svjetskom ratu sintetička goriva pokretala su njemački ratni stroj zbog nestašice nafte. U posljednjih dvadesetak godina sve se češće koriste za razne alate poput kosilica i motornih pila jer imaju mnogo manje štetnih tvari u ispuhu i tako štite zdravlje onih koji rukuju takvim alatima.
Sintetička goriva nisu ništa novo, ali koncept pretvaranja sintetičkih goriva u CO2 neutralna e-goriva u potpunosti je nova tehnologija nastala u ovom stoljeću. Ideja je zatvoriti CO2 krug gdje su količina ugljika koji se koristi za proizvodnju goriva i količina koja se ispušta kada se to gorivo koristi identične. Tako razina atmosferskog CO2 ne bi više rasla.
Tvrtka Zero Petroleum koristi obnovljivu električnu energiju iz solarnih panela i vjetroelektrana za pokretanje elektrolize koja razdvaja vodik iz vode i pokreće proces povlačenja ugljika iz atmosfere putem izravnog hvatanja zraka. Dva se elementa sintetiziraju za proizvodnju benzina, dizela ili prirodnog plina korištenjem postojećeg stakleničkog plina kao sirovine.
Zbog kompliciranog procesa proizvodnje e-goriva su prilično skupa. Pretpostavlja se da bi cijena, da se sada netko odluči na komercijalizaciju ovakvih goriva, iznosila između 7 i 10 eura po litri. No prognoze govore da bi u roku od 20 do 30 godina proizvodna cijena mogla pasti na samo 70 centi, što je čak i jeftinije od cijene sadašnjih fosilnih goriva. Uz takve cijene Bosch je izračunao da bi korištenje klasičnog hibrida na e-goriva moglo biti jeftinije tijekom životnog vijeka od 160.000 km od troškova korištenja električnog vozila dugog dometa.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.