Cijena Renaulta Clija porasla je za 40 posto u posljednjih 15 godina, uglavnom zbog propisa EU koji proizvođačima automobila nameću opterećenje sigurnosnim sustavima i čišćim motorima, kaže šef tvrtke Luca de Meo. Inflacijski pritisci su također povećali cijene malih Citroëna, Peugeota i Fiata, pa se šef Stellantisa John Elkann udružio s de Meom u kampanji za ublažavanje regulatornog pritiska EU. Njih dvojica tvrde da teret ugrožava europsku bazu proizvodnje automobila i, ironično, usporava prihvaćanje čistije tehnologije jer si je manje potrošača može priuštiti.
Elkann vjeruje da postoji „nevjerojatna prilika“ za smanjenje emisija „ne fokusiranjem na nulte emisije za nove automobile, već načinom na koji smanjujemo emisije 250 milijuna automobila koji danas cirkuliraju u Europskoj uniji. To nije dobro samo za cjelokupni okoliš, već je dobro i za ljude koji žele kupiti automobile, ali ih sada smatraju preskupima, u osnovi zbog propisa.“
Šef Stellantisa smatra da je prosječna starost europskih automobila veća od 10 godina, odnosno 17 godina u Grčkoj, koja je u najlošijem stanju. Kad bi se vozači starijih automobila s gorim emisijama ispušnih plinova mogli uvjeriti da kupe današnje blage hibride, potpune hibride ili plug-in hibride , emisije CO2 bi se smanjile, a kvaliteta zraka bi se poboljšala.
Njih dvoje su zajedno govorili na summitu Financial Timesa o budućnosti automobila, napadajući apsolutističku prirodu politike EU o prosječnim CO2 emisijama. Ovo pravilo je nedavno ublaženo, ali Renault i Stellantis tvrde da bi zakonodavci trebali ići dalje. De Meo je naveo primjer japanske politike kei automobila, uvedene nakon Drugog svjetskog rata kako bi se potaknula domaća automobilska industrija, koja smanjuje porez i cijene osiguranja za vozila kraća od 3,4 metra koja imaju male benzinske motore.
„Želimo poticaj za male automobile i male kombije jer to ima puno smisla s poslovnog, društvenog i ekološkog gledišta“, rekao je de Meo. Tvrdi da su europski mali automobili neprofitabilni, što je dovelo do propasti Ford Fieste.
De Meo tvrdi da je to opravdano iz ekoloških razloga, navodeći primjer novog Twinga, Renaultovog potpuno električnog gradskog automobila koji će biti lansiran 2026. godine. Njegova veličina ispod 4 metra zahtijeva manje čelika, stakla i plastike te bi trebala smanjiti emisije CO2 prosječnog europskog automobila tijekom cijelog životnog vijeka za 75 posto. „Osamdesetih godina prošlog stoljeća, 50 posto tržišta bilo je ispod 4 metra, sada je 5 posto“, rekao je.
Iako je prilagođavanje sigurnosnoj tehnologiji koja spašava živote potaknulo dio tog rasta, proizvođači automobila su presretni što su preplavili tržište većim automobilima i SUV-ovima, na kojima više zarađuju, no čija dodatna masa uzrokuje veće emisije. A to pokreće utrku za većim autima jer se vlasnici manjih automobila osjećaju ranjivijima.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.