Početna Tech 216 pregleda

Kako se električnim autima može povećati snaga bez odlaska u servis?

FOTO: Canva

Promjenom nekoliko postavki u pretvaraču električnog vozila moguće je otključati više snage bez ikakvih fizičkih promjena, no i tu postoje ograničenja

Možda ste primijetili da proizvođači automobila nude dodatno povećanje snage i poboljšanje performansi vlasnicima nekih električnih vozila. Mercedes, Tesla, Polestar i drugi to rade bez odlaska u servis, putem mobilne mreže. Ova praksa još nije toliko uobičajen u Europi, no i to će se brzo promijeniti. U SAD-u možete dobiti više snage na mnogim modelima: na primjer Polestar nudi 70 KS više za oko 1200 dolara za svoj model 2. No kako je to moguće?

Električna vozila nisu poput automobila s unutarnjim izgaranjem koji su zapravo hardverski ograničeni na određenu količinu snage. Promjenom nekoliko postavki u pretvaraču električnog vozila moguće je otključati više snage bez ikakvih fizičkih promjena, no i tu postoje ograničenja. 

NIO ET7 Ovaj električni automobil ima više od 1000 km dosega

Kod električnih pogonskih sklopova sve se vrti oko napona i jakosti struje (ili intenziteta struje),a potonja vrijednost se izražava u amperima. Struja u elektromotoru izravno se pretvara u okretni moment dok napon određuje brzinu motora. Povećanje jakosti struje za određenu brzinu motora znači veću snagu u kilovatima, odnosno u konjskim snagama. 

Sigurna granica za održavanje električnog pogonskog sklopa naziva se nazivna trajna snaga. Struja stvara toplinu, ali sve dok se tom toplinom može upravljati, sve je pod kontrolom i pogonski sklop je stabilan. Ta nazivna trajna snaga je često vrlo manja od maksimalne snage pogonskog sklopa i jedan je od razloga zašto mnogi električni auti imaju relativno malu maksimalnu brzinu.

TOP 10 Koji električni auti imaju najveći doseg i zašto on nije realan

Međutim, svi auti su sposobni za mnogo više od nazivne trajne snage, a to se naziva maksimalnom snagom. Ovo je razina amperaže viša od trajne vrijednosti koja se može zadržati ograničeno vrijeme prije nego što temperature izmaknu kontroli. Ako određeni auto ima napredan, složen i sposoban sustav tekućeg hlađenja za motor, bateriju i pretvarač, kao što to ima većina novih električnih vozila, mnogo su veće mogućnosti za iskorištavanje maksimalne snage i pomicanje njene granice. Pod pretpostavkom da je proizvođač automobila testirao toplinska ograničenja povezana s kratkotrajnim povećanjem jakosti struje i uvjeren je da se s njima može nositi, može i naknadno vrlo jednostavno povećati snagu automobila, a kod većine automobila to se u teoriji može učiniti i putem mobilne mreže, odnosno bez odlaska u servis. 

No nekim proizvođačima automobila nije jednostavno pronaći rezerve snage. Ford Mach-E GT nedavno je imao ozbiljnih problema jer su vozači predugo i previše često stiskali gas do daske. Čini se da Ford nije mjerio toplinu na pravom mjestu i stoga njegova navedena granica snage nije bila održiva. Drugim riječima, radio je na previše ampera. Ipak, potencijal za bežična ažuriranja koja povećavaju snagu i dalje je ogroman. Kako tehnologija napreduje, i taj segment će ići prema naprijed. 

Koji podvig: Električnim autom došli do Južnog pola

Možda zvuči kao prijevara da vam proizvođači ne daju odmah sve što automobil može pružiti, no to se sve više događa i u drugim segmentima automobila. Mnogi od njih već desetljećima imaju ugrađene neke komponente koje je samo potrebno aktivirati. Na primjer, još prije dvadesetak godina svi modeli Opela imali su ugrađeno putno računalo, no kod mnogih ono nije bilo aktivirano jer kupac nije nadoplatio za to. Odlaskom u servis to se lako moglo napraviti uz nadoplatu putem dijagnostike auta. Danas su takve značajke još češće. Na primjer, mnogo sjedala imaju ugrađene grijače, bez da se oni aktivirani. Također, sve Tesle imaju ugrađene napredne sustave poluautonomne vožnje, no kod mnogih one nisu aktivirane. Proizvođači to rade da bi smanjili troškove proizvodnje, odnosno jednostavnije im je odmah sve ugraditi u auto, to jest proizvoditi samo jednu izvedbu što znatno pojeftinjuje same troškove montaže i smanjuje broj različitih dijelova po autu. Prije isporuke kupcu oni određene funkcije mogu aktivirati, s obzirom na to što je kupac platio, odnosno zaželio u svojem autu. Sve to je moguće i naknadno u servisu ili putem bežične mreže. Po istom principu funkcioniraju i "ažuriranja snage". 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.