Električni automobili imaju svoje velike prednosti ali i velike nedostatke. Donosimo pet argumenata za i pet argumenata protiv električnih automobila
Električni automobili su posijali sjeme razdora među automobilskom entuzijastima. Danas su oni podijeljeni na uglavnom dva tabora. S jedne strane su oni koji poput pripadnika neke sekte podržavaju električne aute i ne žele prihvatiti njihove nedostatke, a s druge strane su oni koji duboko mrze električne automobile i ne žele prihvatiti njihove prednosti. Realnost je, kao obično, negdje u sredini između ove dvije struje. Električni automobili imaju svoje velike prednosti ali i velike nedostatke. U nastavku donosimo pet argumenata za i pet argumenata protiv električnih automobila o kojima se rijetko govori.
Prednosti električnih automobila
1. Miran i tih rad
Električne automobile mnogi kritiziraju zbog nedostatka "dobrog" zvuka motora. Istina je da je ponekad vrlo ugodno uživati u uglađenom zvuku V6 motora ili vrisci V8 motora, no realno tko više kupuje aute s takvim motorima. "Normalni" kupci su osuđeni na male motore s tri i četiri cilindra kod kojih je zvuk i nije tako ugodan za svakodnevno slušanje. Svi koji su probali električni auto znaju da ih nedostatak vibracija i buke motora čini vrlo opuštajućima.
2. Kabina se odmah grije
Tijekom zime potrebno je deset, petnaest minuta da se kabina automobila na benzin i dizel zagrije na donekle prihvatljivu temperaturu. Taj problem posebno je izražen kod dizelaša koji se sporije zagrijavaju od benzinaca. Električni automobili griju instantno i u njima će mnogo prije postati ugodno toplo. Jedino vas može obliti hladan znoj kad vidite kako niske vanjske temperature utječu na doseg vašeg električnog auta.
3. Snaga je uvijek tu
Razvijanje snage i maksimalnog okretnog momenta od najnižih okretaja znači da u električnom automobilu ne morate previše razmišljati prije kretanja u preticanje. Stisnete gas i to je to. Kod benzinca ili dizelaša takva radnja je mnogo složenija. Želite li bolje ubrzanje kod modela s ručnim mjenjačem morate prebaciti u niži stupanj prijenosa. Kod automatika će auto to sam učiniti za vas, ali uz malu zadršku i trzaj. Međuubrzanja su kod električnih automobila mnogo moćnija i ugodnija.
4. Možete juriti diskretno
Jurnjava u klasičnom automobilu uvijek znači i glasan, upadljiv rad motora. Nedostatak buke kod električnih modela možda nije uzbudljiv kao brujanje benzinskog motora, no brzo ćete primijetiti da vas u električnom automobilu ne doživljavaju kao "cestovnog nasilnika" čak i kada vozite agresivnije. Bez buke ne privlačite ni toliko pažnje na sebe i kada su u pitanju drugi vozači i kada su u pitanju pješaci.
5. Povlašten parking
Ovo je još jedna zanimljiva prednost. Mjesta za punjenje i parkiranje električnih automobila često su vrlo blizu ulazima u trgovačke centre ili izlazu iz podzemne garaže, nerijetko odmah do mjesta za invalide i obiteljska parkirna mjesta. I ona na javnim gradskim parkiralištima na otvorenom imaju "premium pozicije". Na mnogim takvim parkinzima može se i besplatno puniti struja, no ona su vrlo često zauzeta. Tamo gdje se punjenje naplaćuje mjesta skoro uvijek ima tako da nema ni problema s traženjem parkinga. Dodatna prednost: na većini mjesta za punjenje na otvorenom nije potrebno platiti parkiranje kada punite automobil.
Nedostaci električnih automobila
1. Problemi s dosegom
Moderni električni auti imaju mnogo ozbiljnije dosege i pune se brže nego nekada. Mnogima je doseg danas na razini automobila s benzinskim motorima no taj doseg može jako varirati kada vremenski uvjeti nisu idealni. Zima je najveći "neprijatelj" baterija u električnim autima jer po ekstremno hladnom vremenu doseg pada 20 do 40 posto, i to nema toliko veze s grijanjem kabine i baterije koliko sa samom učinkovitosti baterije na niskim temperaturama.
Tu su i problemi s punjenjem o kojima se rijetko govori. Želite li produžiti vijek baterije ne bi je trebalo često puniti iznad 80 posto niti je isprazniti ispod 10 posto. Dakle, želite li biti nježni prema bateriji u startu ćete na raspolaganju imati realno samo 70 posto kapaciteta.
Tu je i vrijeme punjenja baterije. Kratka vremena punjenja od 20, 30 minuta koja se navode u specifikacijama zapravo se odnose na punjenje do 10 ili 20 posto do 80 posto kapaciteta. Za dolazak do 100 posto trebat će vam još najmanje toliko vremena, jer punjenje jako usporava. Tu je i problem s dostupnosti brzih punjača te mogućnost da je određen punjač izvan funkcije zbog kvara.
Ok, 40 minuta čini se prihvatljivim za punjenje baterije do vrha, no kod benzinca punjenje traje samo nekoliko minuta, a prava je rijetkost da neka pumpa ne radi jer je trenutno u kvaru. Teško da će se električni auti ikada puniti tako elegantno i brzo kao što punimo benzince i dizelaše.
2. Kapacitet baterije opada
Zamislite da vam prilikom kupnje novog benzinca netko kaže da će vam doseg s jednim spremnikom goriva za 10 godina pasti za 20, 30 posto ili će se čak prepoloviti. Jasno da takav auto nikada ne biste kupili. No kod električnih auta nemate izbora. Baterija s vremenom degradira i svakim novim punjenjem njen se kapacitet blago smanjuje. Za deset godina to će biti itekako vidljivo čak i kada se maksimalno trudite očuvati vašu bateriju "zdravom". Jedino što vam tada preostaje je voziti s manjim dosegom ili platiti skupu reparaciju ili zamjenu baterija, a tu se troškovi mogu popeti i na nekoliko desetaka tisuća eura. Rijetki su auti kod kojih se takva investicija isplati. Još jedan minus. Iako je doseg smanjen, vi bateriju morate napuniti istom količinom struje kao kada je bila nova. To osjetno poskupljuje vožnju.
3. Strašno su teški
Električni automobili najčešće imaju vrlo nisko težište i odlično "leže na cesti". No oni su vrlo teški, nerijetko iznad dvije tone, a to se itekako osjeti pri kočenju na velikim brzinama kada su kočnice pod ogromnim opterećenjem. Osim toga njihova masa čini ih prilično opasnima kada se sudarite s njima. Mali gradski auto s benzinskim motorom opasno će nastradati prilikom sudara s teškim električnim autom.
4. Ušteda na gorivu i nije neka
Punite li kod kuće punjenje baterije jednog ozbiljnijeg električnog automobila koštat će vas od otprilike 5 do 15 eura, ovisno o kapacitetu baterije i tarifnoj cijeni struje. To je zaista povoljno, a još povoljnije je na besplatnim punjačima. No sve to pada u vodu kad shvatimo da velika većina vozača nema mogućnosti puniti kod kuće i da su besplatni punjači vrlo rijetki i najčešće zauzeti. Tada preostaje platiti puni cijenu na javnom punjaču, a punjenje baterije tada u prosjeku košta od 25 pa sve do oko 70 eura za najbrže punjače. 70 eura za realnih 400 kilometara poprilična je cijena. Više ne trošite ni ako vozite auto s V6 motorom.
5. Neki su električni auti vrlo spori
Većina električnih automobila"puca od snage", a više od 200 KS je češće pravilo nego iznimka. No s druge strane, na tržištu imamo i električne automobile koji su sporiji od bilo kojih benzinaca i dizelaša. Uzmimo na primjer Daciu Spring koja ima samo 44 KS i 100 100 km/h ubrza za 19 sekundi. Pa to je vječnost. Za usporedbu, najslabiji benzinci na tržištu imaju dvadesetak konja više i mnogo kila manje, pa su u odnosu na ovu Daciu pravi sprinteri. Tu je i problem maksimalne brzine koja je na svim električnim autima ograničena radi ekonomičnosti i čuvanja baterije od pregrijavanja. Ok, 140 do 160 km/h koliko razvija većina električnih automobila još je uvijek više od dopuštenog u Hrvatskoj, ali u odnosu na njihovu snagu i cijenu električni automobili su zapravo izuzetno spori kada je u pitanju maksimalna brzina.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.