Razmjeri državne pomoći su i veći nego što smo mogli zamisliti
Nove carine EU-a na kineska električna vozila stupile su na snagu u petak, 5. srpnja. Već smo ranije saznali da se carine razlikuju od proizvođača do proizvođača, a sada znamo i zašto jer je objavljeno potpuno izvješće Europske komisije u kojem se detaljno vidi kakvu pomoć Kina daje svojoj automobilskoj industriji. Razmjeri te pomoći su i veći nego što smo mogli zamisliti.
Kina je svojim proizvođačima pomagala dajući im zajmove u državnim bankama i druge vrste financiranja. Također dobivali su su bespovratna sredstva, poticaje za prodaju, zemljišta po nižim cijenama, subvencije za baterije i mnoge druge vrste pomoći koje su opisane u izvješću EK.
Komisija je detaljno analizirala količinu pomoći koju je primio svaki proizvođač automobila kako bi odredila koju će razinu carine primijeniti. Primjerice, kod vlasnika MG-a, tvrtke SAIC otkriveno je mnogo više državne pomoći, nego kod nekih drugih tvrtki, a EU je utvrdila da su ukupne subvencije subvencije iznosile čak 34,4. posto. Detaljno, SAIC je "uštedio" 1,38 posto na zajmovima banaka u državnom vlasništvu, 8,27 posto iz drugog financiranja, 8,56 posto u bespovratnim sredstvima, 2,28 posto u poticajima za prodaju električnih vozila, 0,67 posto na nekretninama s popustom. Zbog subvencija za kupnju baterija SAIC je uštedio čak 13,24 posto.
Sva ova ušteda dolazi povrh nižih proizvodnih troškova u Kini pa je jasno zašto su kineski proizvođači u stanju ponuditi toliko jeftinije automobile od europskih.
U izvješću Europske Komisije stoji i da je SAIC manje surađivao s istragom, što je još jedan razlog zašto mu je uvedena maksimalna carina od 37,6 posto koja se obračunava povrh carine od 10 posto koja je već bila na snazi. Procijenjeno je da BYD i Geely primaju manju državnu pomoć, a i oba proizvođača su bila transparentna s timom Komisije, zbog čega su njima uvedene carine od "samo" 17,4 i 19,9 posto. Ali autori izvješća primijetili su da iako BYD, za razliku od SAIC-a, izrađuje vlastite baterije, to čini koristeći materijale poput litija koje opet subvencionira vlada.
Unatoč razgovorima s EU-om tijekom proteklih nekoliko tjedana, kineska automobilska industrija nije uspjela uvjeriti regulatore da odustanu od planova za carine. Ipak, novi sustav carina samo je privremen za prva četiri mjeseca i obje strane nastavit će komunicirati u narednim tjednima te bi se stope carina mogle modificirati. Kina je već upozorila Europu da će uzvratiti vlastitim uvoznim carinama ako se situacija ne može riješiti "prijateljski".
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.