Odluka stupa na snagu od 4. srpnja, a nove carine obračunavat će se povrh dosadašnjih 10 posto carina koje se već primjenjuju na vozila uvezena izvan Europske Unije. Ukupna stopa carine podići će se do 50 posto vrijednosti vozila.
Na Kineska električna vozila koja se uvoze u Europi ubuduće će se morati plaćati visoka carina od čak 38,1 posto. Odluka stupa na snagu od sljedećeg mjeseca, objavila je Europska komisija. Nove carine obračunavat će se povrh dosadašnjih 10 posto carina koje se već primjenjuju na vozila uvezena izvan Europske Unije, što znači da će se ukupna stopa carine podići do 50 posto tvorničke cijene vozila.
No, odluka se ne odnosi na sve proizvođače te su neki ovdje prošli bolje od drugih. Dok će primjerice na automobile koje proizvodi SAIC, među kojima je i najpopularnija kineska marka MG, biti primijenjena maksimalna stopa od 38,1 posto, automobili tvrtke Geely (vlasnik Volva) bit će pogođeni s carinom od 20 posto, a oni ,arke BYD "samo" 17,4 posto. Europska komisija još nije nije navela stopu za Teslu, odnosno za njihove automobile koji dolaze iz Kine.
Proizvođači automobila koje Europska komisija nije istražila tijekom proteklih godinu dana, kada su inspektori EK boravili u Kini, bit će pogođeni carinom od 21 posto, ali će biti u mogućnost zatražiti inspekciju Europske komisije, nakon koje bi carine mogle biti smanjene. Oni koji su ranije odbili suradnju, odnosno nisu primili istražitelje Europske komisije bit će "kažnjeni" maksimalnim iznosom carina. Carine će se primjenjivati od 4. srpnja.
Još se ne zna kako nove mjere utječu na zapadne marke poput Dacie, BMW-a, Citroëna i drugih koji proizvode automobile u Kini i izvoze ih u Europu.
Carine koje EU uvodi mogle bi u teoriji osjetno povećati cijene novih automobila iz kine. Na primjer, uz najmanju stopu koju je dobio BYD, automobil cijene 30.000 eura mogao bi poskupiti za 5250 eura, a uz najvišu stopu carina, kakve će se primjenjivati na MG, povećanje cijene bi moglo biti čak 11.450 eura. No to je samo teorija jer više carine neće nužno rezultirati ekvivalentnim povećanjem maloprodajnih cijena automobila. Naime, proizvođači iz Kine u Europi posluju s ogromnim maržama te bi se, umjesto za povećanje cijena, mogli odlučiti za smanjenje profita čime bi cijene mogle ostati na razini sličnoj dosadašnjoj.
Iako su zapadne marke zabrinute zbog prijetnje dolaska kineskih automobila s agresivnim cijenama u Europu, mnogi proizvođači iz Europe su i prije donošenja odluke bili protiv carina jer se boje kineske odmazde. Njihov stav se nije promijenio ni nakon uvođenja carina.
"Negativni učinci ove odluke nadmašuju sve potencijalne koristi za europsku, a posebno njemačku automobilsku industriju", rekao je glasnogovornik Volkswagena. Njemačko udruženje automobilske industrije VDA izjavilo je da se zalaže za "slobodnu i poštenu trgovinu", dok je izvršni direktor Mercedes-Benza, Ola Källenius, rekao: "Ono što ne trebamo, kao nacija izvoznica, je podizanje trgovinskih barijera".
Kina je već ranije zaprijetila da će biti spremna primijeniti porez od 25 posto na uvezene automobile s velikim motorima.
Vijest o europskim carinama dolazi samo nekoliko tjedana nakon što je SAD najavio još oštrije carine na kineske automobile, u iznosu od čak 100 posto.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.