Kinezi su ozbiljna prijetnja za europske, japanske, korejske i američke proizvođače. No kako stoje danas?
Kineske automobile mnogi smatraju prijetnjom koja bi mogla uništiti tradicionalne proizvođače, pa tako i one europske. Nije ni čudo jer Kinezi su u velikom naletu. Potpuno su preoteli svoje domaće tržište konkurentima te imaju više od 120 marki automobila za većinu kojih mi nikada nismo ni čuli. I dok su neki od njih ambiciozni mali startupovi, mnogi su ozbiljne "mega tvrtke" koje svojom financijskom moći i proizvodnim kapacitetima već sada mogu ozbiljno ugroziti tradicionalne proizvođače.
Godinama smo slušali i čitali o "smiješnim kineskim autima", a neki od njih su nas i zabavljali u medijima svojim izgledom koji je očito bio loša kopija poznatih zapadnih modela. No s vremenom su se stvari promijenile i Kinezi su ekspresno naučili sve što trebaju znati o automobilskoj industriji. Danas imaju svoj originalan dizajn, svoju tehnologiju i u mnogočemu su na razini konkurencije, a u nekim segmentima i ispred njih.
Tako su Kinezi danas nedvojbeno svjetski lideri u razvoju električnog pogona i baterija, softwarea za automobil, a također, nitko im ne može parirati kada je brzina razvoja novih modela u pitanju. Dok tradicionalnim proizvođačima za razvoj treba u prosjeku pet do šest godina, Kinezi su u stanju novi auto "od nule" razviti za samo tri godine. A ono što razvijaju je često na razini, ili u slučaju električnih automobila, čak i ponekad iznad razine tradicionalnih europskih proizvođača.
Kinezi su dokazali svoju sigurnost na Euro NCAP testovima sigurnosti gdje uglavnom nižu rezultate od pet zvjezdica i često nadmašuju konkurenciju. Ono gdje još malo zaostaju su tradicionalni pogoni, odnosno benzinci jer u tom segmentu njihovi agregati uglavnom nisu tako rafinirani i štedljivi kao konkurentni. U pogledu dinamičkih voznih svojstava većina kineskih auta su još uvijek inferiorni europskim, s manje izravnim upravljačima i mekšim ovjesima, no dinamika i zabava u vožnji ionako postaju sve manje važna kategorija modernim kupcima autima. Također, zna se dogoditi da na autima fale neke manje važne značajke, recimo Apple Car Play ili Android Auto ili pak RDS nazivi stanica na radiju, no jedan po jedan, Kinezi sve te nedostatke rješavaju i postaju sve bolji i bliži zapadnjacima.
Dakle, Kinezi su ozbiljna prijetnja za europske, japanske, korejske i američke proizvođače, pogotovo u eventualnoj (i vrlo izvjesnoj) budućnosti sa samo električnim autima. No kako stoje danas? Da bismo dobili odgovor na to pitanje u godišnjem izvješću Promocije plus o registracijama novih automobila u Hrvatskoj 2024. godine, provjerili smo koliko kupci zaista biraju kineske automobile u Hrvatskoj.
Marka MG bila je prva koja je krenula u osvajanje Europe. Ova izvorno britanska, a sada kineska marka je više od desetljeća testirala teren i učila na tržištu Velike Britanije, da bi se prije nekoliko godina odlučila okušati u cijeloj Europi. Bili su kineski pioniri u Europi i to im se za sada itekako isplati. Na većini europskih tržišta oni su najprodavanija kineska marka pa tako i u Hrvatskoj. MG je u Hrvatskoj prošle godine prodao 1434 automobila i uzeo solidnih 2,25 posto tržišta i time povećao svoju prodaju za više od 40 posto što jasno signalizira da je ova marka u velikom naletu. MG je već na ljestvici najprodavanijih prestigao prestižna imena kao što su Mercedes, Seat, Nissan, Volvo, Fiat i drugi.
No još veće iznenađenje od MG-a je kineski Geely koji se na našem tržištu zapravo pojavio tek prošle godine i sa praktično jednim modelom (Coolray) uspio na prepad osvojiti 0,9 posto tržišta prodavši 572 automobila što je više od Fiata. Iako su za sada mali igrači, brzina nadiranja Geelyja na Hrvatsko tržište jasno pokazuje koliko su Kinezi u stanju ekspresno rasti.
I dok uspjeh Geelya možda i nije neko iznenađenje, jer se radi o relativno poznatoj marci za koju su mnogi Europljani i ranije čuli, marka Forthing je dokaz da može i drugačije. Do prije dvije godine vjerojatno nitko u Hrvatskoj nije ni znao da ova marka, koja je usput rečeno u vlasništvu diva Dongfenga, uopće postoji, a sada su treći najjači Kineski brend u Hrvatskoj. Također s praktično jednim modelom T5 EVO uspjeli su pronaći 206 kupaca i osvojiti 0,32 posto hrvatskog tržišta.
I s Forthingom zapravo i završava naše nabrajanje uspješnih kineskih marki u Hrvatskoj, jer svi ostali kineski igraći na našem tržištu imaju rezultate koji se "mogu svesti na razinu statističke pogreške", jer su im je prodaja toliko mala. Lynk & Co. koji se pojavio prošle godine ima samo 30 registracija u Hrvatskoj, marka Dongfeng samo 10, Xpeng samo jednu, isto kao i najmoćniji kineski proizvođač BYD koji još nije službeno stigao u Hrvatsku.
Na kraju se postavlja pitanje koliko hrvatski kupci vjeruju kineskim proizvođačima automobila. Sudeći po prodajnim rezultatima (još uvijek) vrlo malo. Jer Kineske marke u Hrvatskoj, unatoč tome što su njihovi automobili osjetno jeftiniji od konkurencije, drže ukupno samo oko 3,5 posto tržišta. Po automobilima koje smo testirali, a bilo ih je već desetak, moramo priznati da su kineski modeli uglavnom dobri ili vrlo dobri, bez velikih nedostataka i s dobrim odnosnom uloženo-dobiveno, naravno kada su novi.
Ali trebat će proći još nekoliko godina da vidimo kakvim se pokazuju nakon pet ili deset godina korištenja i jesu li pouzdani i kvalitetni. Nedostatak tih saznanja i neizvjesnost oko toga kako će držati vrijednost vjerojatno još uvijek odbija većinu kupaca koji ne mogu biti sigurni kupuju li "mačka u vreći ili kvalitetan proizvod koji će trajati". Također prepreka je još uvijek relativno mala prodajno-servisna mreža. Na odgovor jesu li kineski auti naša budućnost morat ćemo pričekati još nekoliko godina.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.