Svake godine tijekom ljeta na cestama se može vidjeti isti prizor, automobili na zimskim gumama, iako se temperature konstantno penju preko granice od 30 °C. Neki vozači to opravdavaju manjom kilometražom kojom prelaze, zaboravnošću, lijenošću, ili pak idejom da žele "potrošiti" stare zimske gume do kraja. No, pitanje je - je li to pametna ideja? Odgovor, iz tehničkog i sigurnosnog kuta, vrlo je jednostavan: ne to nije nimalo dobra ni pametna ideja.
Razlika u konstrukciji
Zimske gume nisu samo “ljetne s malo više šara”. Njihova smjesa je mekša i ostaje elastična na niskim temperaturama, što omogućuje bolje prianjanje na snijegu i ledu. Ljeti, kad asfalt postane vruć, ta se smjesa pregrijava, brže troši i deformira. Guma se tada ponaša spužvasto, što produžuje zaustavni put, smanjuje preciznost upravljanja i povećava rizik od proklizavanja u naglim manevrima.
Dulji zaustavni put
Razlika u kočenju može biti dramatična. Testovi pokazuju da automobil sa zimskim gumama pri brzini od 100 km/h na suhom asfaltu može stati i do 6 metara kasnije nego s kvalitetnim ljetnim gumama. Na mokroj podlozi razlika može biti i veća, jer se blokovi gazećeg sloja kod zimskih guma više “savijaju”, smanjujući kontakt s cestom.
Potrošnja goriva i buka
Zimske gume imaju veći otpor kotrljanja, što znači da će motor trošiti više energije za održavanje iste brzine. U praksi, to znači povećanu potrošnju goriva, ponekad i do 10 posto. Osim toga, dublji i drugačije raspoređeni kanali gazećeg sloja proizvode više buke pri vožnji po suhom asfaltu. To možda ne smeta na kratkim relacijama, ali na duljim putovanjima razlika se itekako osjeti.
Brže trošenje
Ljetne temperature asfalt često mogu zagrijati na više od 50 stupnjeva, a mekša zimska smjesa tada se doslovno "topi". To znači da će se gume istrošiti znatno brže nego u uvjetima za koje su namijenjene. Ako je ideja bila “potrošiti” stare gume do kraja, to se može dogoditi vrlo brzo, ali uz smanjenu sigurnost.
Je li to legalno
Zakonski, u Hrvatskoj vozači nisu obvezni koristiti ljetne gume, pa zimske mogu voziti cijele godine ako žele, pod uvjetom da imaju najmanju propisanu dubinu profila. Međutim, u slučaju prometne nesreće, osiguravatelj bi mogao osporavati isplatu štete ako se utvrdi da su zimske gume doprinijele nesreći.
Zaključak
Vožnja na zimskim gumama ljeti možda se čini praktičnim rješenjem, ali u stvarnosti donosi previše minusa: lošije prianjanje, dulji zaustavni put, veću potrošnju goriva, više buke i ubrzano trošenje. U konačnici, sigurnost bi trebala biti važnija od uštede vremena na zamjeni guma. Ljetne gume nisu marketinški trik, one su napravljene da optimalno rade u toplim uvjetima, baš kao što zimske briljiraju kad temperature padnu. Prava ušteda nije voziti pogrešne gume izvan sezone, nego imati odgovarajući set za svako godišnje doba i tako izbjeći situacije u kojima bi nekoliko metara duljeg zaustavnog puta moglo napraviti razliku između izbjegnute opasnosti i skupog sudara.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.