Ovog tjedna su Europski parlament i Europsko vijeće postigli privremeni dogovor o novim pravilima za smanjenje emisija iz automobila, kombija, autobusa, kamiona i prikolica
Mjesecima se vodila velika borba oko budućeg standarda štetnih emisija iz automobila Euro 7. Sada je postignut kompromis na europskoj razini. To će smanjiti ogromne dodatne troškove koje su isticali proizvođači kao posljedicu uvođenja Eura 7. Prema izračunima proizvođača Euro 7, da je prihvaćen u izvornom obliku, poskupio bi proizvodnu cijenu benzinaca za 1862 eura, a dizelaša za 2629 eura, što bi u konačnici značilo mnogo veću cijenu svih novih benzinskih i dizelskih automobila za kupce. Mnogi proizvođači govorili su i o poskupljenju od 5000 eura za male automobile gradske klase.
Ovog tjedna su Europski parlament i Europsko vijeće postigli privremeni dogovor o novim pravilima za smanjenje emisija iz automobila, kombija, autobusa, kamiona i prikolica.
Euro 7, prema EU, ima za cilj podržati prijelaz na čistu mobilnost i održati cijene osobnih i gospodarskih vozila dostupnima građanima i tvrtkama. Vozila će morati biti usklađena s novim standardima kako bi ostala čišća tijekom cijelog životnog vijeka.
Za osobne automobile i male kombije pregovarači su se složili zadržati trenutne uvjete ispitivanja Euro 6 i ograničenja emisija ispušnih plinova. No, na zahtjev EU parlamenta, broj čestica ispušnih plinova mjerit će se na razini PN10 umjesto PN23, što znači da će se mjeriti mnogo manje čestice nego do sada te će njihov broj biti veći. To će proizvođače vjerojatno natjerati na određene modifikacije sustava za pročišćavanje ispušnih plinova i možda poskupiti aute.
Za autobuse i kamione, dogovoreni tekst uključuje stroža ograničenja za emisije ispušnih plinova mjerena u laboratorijima (npr. ograničenje NOx od 200 mg/kWh) i u stvarnim uvjetima vožnje (ograničenje NOx od 260 mg/kWh), uz zadržavanje trenutačnih uvjeta ispitivanja Euro VI.
Dogovor postavlja ograničenja emisije čestica kočnica (PM10) za automobile i kombije (3 mg/km za čisto električna vozila; 7 mg/km za većinu motora s unutarnjim izgaranjem, hibridna električna vozila i vozila na gorive ćelije te 11 mg/km za velike kombije s motorima s unutarnjim izgaranjem. Ako se pitate što ovdje rade električni automobili, objasnit ćemo da se u Euro 7 standardu čestice ne mjere samo iz ispuha već i iz kočnica te guma automobila.
Dogovor također uvodi minimalne zahtjeve za performanse za trajnost baterije u električnim i hibridnim automobilima. Baterija će morati imati 80 posto inicijalnog kapaciteta nakon pet godina ili 100 000 km i 72 posto nakon osam godina ili 160 000 km. U kombijima će te vrijednosti morati biti najmanje 75, odnosno 67 posto.
Tekst pravilnika predviđa ekološku putovnicu vozila koja će biti dostupna za svako vozilo i koja će sadržavati podatke o njegovoj ekološkoj učinkovitosti u trenutku registracije (kao što su ograničenja emisija onečišćujućih tvari, emisije CO2, potrošnja goriva i električne energije, električni doseg, trajnost baterije). Korisnici vozila također će imati pristup ažuriranim informacijama o potrošnji goriva, stanju baterije, emisijama štetnih tvari i drugim relevantnim informacijama koje generiraju sustavi u vozilu. Nadalje, proizvođači automobila morat će dizajnirati svoja vozila tako da digitalizacijom nadzora automobila spriječe diranje u sustave za kontrolu emisija što bi zapravo trebalo onemogućiti svako naknadno mapiranje motora radi postizanja veće snage.
„Ovim smo ugovorom uspješno uspostavili ravnotežu između ekoloških ciljeva i vitalnih interesa proizvođača. Cilj pregovora bio je osigurati pristupačnost novih manjih automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem za kupce te ujedno omogućiti automobilskoj industriji da se pripremi za očekivanu cjelokupnu transformaciju sektora. Europska unija sada će se također pozabaviti emisijama iz kočnica i guma i osigurati veću izdržljivost baterije”, rekao je Alexandr Vondra iz EU parlamenta.
Parlament i Vijeće EU trebaju službeno odobriti sporazum prije nego što stupi na snagu. Uredba će se primjenjivati 30 mjeseci nakon stupanja na snagu za automobile i kombije, a 48 mjeseci za autobuse, kamione i prikolice. Iznimke su vozila takozvanih malih proizvođača za koje vrijedi od 1. srpnja 2030. za automobile i kombije, a od 1. srpnja 2031 za autobuse i kamione.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.