Početna Magazin 847 pregleda

Nürburgring: Tri i pol desetljeća legendarnoga rekorda

Nurburgring: Tri i pol desetljeća legendarnoga rekorda
FOTO: Porsche

Legendarni je Stefan Bellof u Porscheu 956C sa 630 konjskih snaga projurio Nürburgring Nordschleifeom u svibnju 1983. godine, a štoperica je zabilježila vrijeme kruga 6:11,13, što je čak tri i pol desetljeća bio neslužbeni rekord staze

 

Davnoga 28. svibnja 1983. 25-godišnji njemački vozač Stefan Bellof upisao se u povijest. Njegova vožnja toga dana savršen je primjer briljantnosti i ludosti. Bio je pet sekundi brži od tadašnjega vozača Formule 1 Jochena Massa i pola minute brži od svjetskoga prvaka Kekea Rosberga. 

Nurburgring: Tri i pol desetljeća legendarnoga rekorda | Author: Porsche foto: Porsche

'Kad se na semaforu pojavilo vrijeme, pomislio sam: Ovo je neka pogreška', prisjeća se Rainer Braun, koji je tada bio Bellofov menadžer. No nije bila pogreška. Činilo se nemogućim, ali je postignuto vrijeme bilo točno, a povijesni krug postao je neslužbenim rekordom staze. Neslužbenim, jer je postavljen za kvalifikacija pa nikad službeno nije upisan u knjigu rekorda. No Bellof i dalje drži službeni rekord postignut na utrci, koji iznosi 6:25,91.

Nurburgring: Tri i pol desetljeća legendarnoga rekorda | Author: Porsche foto: Porsche

On je prvi vozač koji je, na jednoj od najljepših i najtežih staza na svijetu, po krugu imao prosječnu brzinu veću od 200 km/h. 'Mogao sam stići i brže, ali napravio sam dvije pogreške', rekao je Bellof, smireno i potpuno opušteno. Odvozio je rekordni krug u vrijeme kad su automobili bili rađeni iz saćaste aluminijske strukture, bez servoupravljača te mogli pojuriti gotovo 400 km/h na Le Mansu. Bila je to era u kojoj su vozači često gubili živote.

Nurburgring: Tri i pol desetljeća legendarnoga rekorda | Author: Porsche foto: Porsche

Rekonstrukcija Nürburgringa počela je 1981. godine, a dodan je prijelaz koji je 23 kilometra dugi Nordschleife skratio na 20,8 kilometara. Nova konfiguracija staze dozvoljavala je samo utrke najbržim sportskim automobilima. Jedan od najvećih trkaćih talenata svoga vremena, Stefan Bellof, 'gazio' je moćni  Porsche 956C, koji zahvaljujući šesterocilindrašu s turbopunjačem i 630 'konja' proizvodi astronomsku downforce silu.

Nurburgring: Tri i pol desetljeća legendarnoga rekorda | Author: Porsche foto: Porsche

'Downforce efekt' je inovacija u Formuli 1, a funkcionira na principu usmjeravanja strujanja zraka pa se spojlerima, usisnicima zraka i kanalima zrak usmjerava na određene dijelove automobila. Tako se stvara pritisak prema dolje pa bolid dobiva čvrsto prianjanje na podlogu, a to mu pak omogućava bolju kontrolu i vozne značajke za velikih brzina. Prvi bolid F1 koji je imao ovu tehnologiju bio je Lotus 79 pa je zahvaljujući toj inovaciji Mario Andretti osvojio prvenstvo 1978. godine. Kada je predstavljen 1982. godine, Porsche 956 bio je jedan od prvih sportskih automobila koji s 'Downforce efektom'.

Nurburgring: Tri i pol desetljeća legendarnoga rekorda | Author: Porsche foto: Porsche

To je bila ključna stvar koja je učinila 956 nevjerojatno brzim, ali i zahtjevnim za upravljanje na nekim neravnim dijelovima staze. Bilo je tu još nekoliko stvari koje su Bellofu i njegovu Porscheu 956 išle u korist toga dana. Novi prednji kotači veliki 13 inča i još nekoliko malih dorada bolidu su podarili izvrsno držanje na pisti. Povrh svega i vremenske prilike toga povijesnog dana bile su povoljne i netipične za Nürburgring. Bilo je hladno, ali suho, što je odgovaralo Bellofu i Porscheu 956. Sve se posložilo baš kako treba i Stefan Bellof odvezao se u povijest, uspjehom koji je 35 godina ostao nedostižan. Tih 6 minuta, 11 sekundi i 13 stotinki postali su legenda, a Stefan Bellof zauvijek će ostati zapamćen kao ‘King of the Ring’. Tragično je poginuo 1985. godine, u nesreći na utrci Spa-Francorchamps. Mladi talent otišao je prerano. 

Nurburgring: Tri i pol desetljeća legendarnoga rekorda | Author: Porsche foto: Porsche


Novi Porscheov rekordni krug na Nürburgringu je nešto što nikada nije zabilježeno u povijesti. Timo Bernhard je 29. lipnja 2018. doslovno letio proslavljenom njemačkom stazom. Tako je u Porscheu 919 Hybrid Evo postao prvi čovjek koji je krug prošao za manje od šest minuta. Njegovo vrijeme 5:19,54 potuklo je legendarni rekord 6:11,13, koji je postavio Stefan Bellof 1983. godine u Porscheu 956C. Novo najbolje vrijeme također se smatra neslužbenim rekordom, jer nije postignuto u tijeku službene utrke. Bilo kako bilo, birokracija je u ovoj priči nebitna.

Nurburgring: Tri i pol desetljeća legendarnoga rekorda | Author: Porsche foto: Porsche

Činjenica je kako su Bellof i Bernhard najbrži ljudi Nürburgringa. Sada rekord pripada Porscheu 919 Hybrid Evo i tvorničkome vozaču Timu Bernhardu. Pošto je već odvozio krug na Spa-Francorchampsu brže od Lewisa Hamiltona na Velikoj nagradi Belgije 2017., bilo je jasno kako će taj Porsche na Nürburgringu učiniti nešto spektakularno. Lišen ograničenja koja je propisala FIA za Svjetsko prvenstvo utrka izdržljivosti, Porsche je oslobodio puni potencijal zvijeri.

Nurburgring: Tri i pol desetljeća legendarnoga rekorda | Author: Porsche foto: Porsche

Neograničeni hibridni sustav i pojačana verzija četverocilindričnoga benzinca, koji sam razvija 720 KS, zajedno isporučuju 1160 'konja'. Bolid je težak samo 849 kilograma, a razvija 50 posto više downforce sile nego 'brat blizanac' koji je prilagođen pravilima koje propisuje FIA. Timo Bernhard postigao je uistinu nevjerojatnu prosječnu brzinu po krugu, čak 233,8 km/h te postigao maksimalnu brzinu 369,4 km/h na 2,1 kilometar dugome ravnom dijelu staze. 

Nurburgring: Tri i pol desetljeća legendarnoga rekorda | Author: Porsche foto: Porsche

No, kako možemo uspoređivati dva povijesna kruga? Što Bernhardov krug čini značajnijim od Bellofova prije 35 godina? Bernhardovo vrijeme gotovo je minutu bolje. Teoretski, Bellof je mogao krenuti s pet kilometara prednosti i Bernhard bi ga opet stigao prije kraja kruga. 

Nurburgring: Tri i pol desetljeća legendarnoga rekorda | Author: Porsche foto: Porsche

Kako je to moguće? Izvanredna napredna tehnologija koju je Porsche implementirao u 919 Evo omogućava utrkivanje na najzahtjevnijih 20 kilometara na svijetu, s rezultatom gotovo minutu boljim od ičega što je ikada postojalo. Bellofov krug bio je čist, sirov, emotivan, pogonjen adrenalinom i talentom, a on se borio s jednim od najupečatljivijih trkaćih automobila toga vremena. Bernhardov krug je pak proračunat, odmjeren, možda ne toliko rizičan no ne manje očaravajuć, uzbudljiv i eksplozivan.

Porsche 356 PUSTOLOVINA U starome Porscheu 356 prevalio put dug 15.000 kilometara

Oba su imala samo jedan cilj: Bellof da si osigura najbolju startnu poziciju za utrku, a Bernhard da sruši Bellofov rekord. Obojica su svojom izvrsnošću obilježili dvije znatno različite ere automotosporta. Bellof u vrijeme kad je automotosport počeo gledati prema budućnosti i fokusirati se na sigurnost, a Bernhard u vrijeme kad oktanski sport opet zaviruje u kristalnu kuglu, okrećući se nekome novom smjeru. I tako, 35 godina poslije, Bellof je možda ostao bez titule najbržega čovjeka na Nordschleifeu no njegov povijesni krug nikada neće biti zaboravljen. 

Nurburgring: Tri i pol desetljeća legendarnoga rekorda | Author: Porsche foto: Porsche

Jedno je sigurno: sve lovorike pripadaju Porscheu, koji opravdano može reći kako je najbrži na legendarnoj stazi Nürburgring-Nordschleife.

 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.