Početna Magazin 321 pregleda

Proizvođačima u Europi prijete ogromne kazne. Poskupit će auti?

FOTO: Canva

EU će proizvođačima naplatiti ogromne kazne, a to će na kraju osjetiti kupci svih vrsta automobila jer će proizvođači taj gubitak sigurno pokušati kompenzirati još višim cijenama

Jeste li se ikada zapitali zašto su proizvođači automobila koji posluju u Europi opsjednuti svim vrstama hibridnih i električnih vozila? Ne to nije zato što kupci to preferiraju, a nije ni zato što se to samim proizvođačima posebno sviđa. Glavni razlog je taj što postoje i značajne financijske posljedice za proizvođače ako ne zauzdaju potrošnju goriva, odnosno emisije CO2 u svojim modelima. A to posljedično znači i težnju da se što manje prodaju klasični benzinci i dizelaši. Naime, proizvođači automobila moraju platiti kaznu Europskoj uniji u iznosu od 95 eura za svaki gram koji premašuje ciljanu prosječnu vrijednost emisija za sve automobile koje prodaju. 

Author: Canva foto: Canva

Na prvu, 95 eura ne znači previše za koncerne koji vrte desetke milijardi, ali euro, po eura i dolazimo do ogromnih svota jer se kazna izriče za svaki pojedinačni prodani automobil. Na primjer, ako je neki proizvođač prodao milijun automobila u EU i premašio propisanu prosječnu CO2 emisiju za samo jedan gram morat će platiti 95 milijuna eura kazne. Ako je taj cilj premašen za 10 ili 20 grama, to bi moglo rezultirati kaznama koje se već mjere u milijardama eura. A baš do toga bi moglo doći u godinama koje slijede jer će se propisi već iduće godine drastično postrožiti. 

NE IDE PO PLANU... Prodaja električnih auta u Njemačkoj rekordno pala

Trenutačni dozvoljeni prosjek voznog parka od 115,1 g/km (temeljeno na WLTP ciklusu) pasti će na samo 93,6 g/km do 2025. što će biti ogroman udarac za većinu proizvođača koji se još uvelike oslanjanju na motore na fosilna goriva. Zapravo, jedini koji nisu pod nikakvom prijetnjom su Tesla, jer takve auto ne proizvode, i neki kineski proizvođači zbog velikog udjela električnih auta u njihovoj ponudi. Studija analitičke tvrtke Dataforce sada ističe zabrinjavajuću budućnost za mnoge tvrtke koje prodaju automobile u Europi. U lipnju 2024. od velikih "igrača" u Europi samo su Tesla i Geely bili ispod ovih ciljanih emisija za 2025. godinu. 

Author: Data Force foto: Data Force

To je također jedan od razloga zašto je downsizing u punom jeku i zašto su trocilindrični motori norma, a ne iznimka u Europi. Širenje manjih, elektrificiranih motora ima globalne implikacije jer je Europa jedna od najvažnijih regija za automobilsku industriju. Proizvođači automobila moraju se prilagoditi strogim propisima u EU, a to utječe na razvoj novih automobila i motora.

Author:

Proizvođači automobila trenutno su na raskrižju. Trebaju li nastaviti proizvoditi motore s unutarnjim izgaranjem ili se u potpunosti oslanjati na električne automobile? Još pri godinu dana izgledalo je da će odabrati ovo drugo rješenje, no pad potražnje za električnim vozilima tjera ih na povratak motorima s izgaranjem, a samim time u zamku visokih kazni. 

Author: Data Force foto: Data Force

U prvih šest mjeseci ove godine, čisto električni automobili imali su samo 12,5 posto tržišnog udjela u EU, prema brojkama koje je objavilo Udruženje europskih proizvođača automobila (ACEA). To je čak nešto gore nego u prvoj polovici 2023., kada je udio električnih automobila u ukupnim isporukama iznosio 12,9 posto. Slična je situacija i s plug-in hibridima kojima je tržišni udio pao sa 7,4 posto na 6,9 posto. S druge strane, udio običnih hibrida porastao je s 25 posto na 29,2 posto, navodi ACEA. Dataforce navodi nešto drugačije postotke, ali njihova analiza dovodi do istog zaključka: benzinski automobili i dalje dominiraju u Europi, a i dizelski se ne daju. 

TRŽIŠTE Prodaja električnih vozila na baterije usporava, kupci preferiraju hibride

S obzirom na to da se 2025. godine ciljevi za emisije  mijenjaju proizvođači će morati još više "gurati hibridne" i električne aute u Europi. No kako sada stvari stoje, već je prekasno da se CO2 emisije snize na ciljane vrijednosti, pogotovo zato što tržište dobija prihvatiti električne automobile. Rezultat toga će biti ogromne kazne, a to će na kraju osjetiti kupci svih vrsta automobila jer će proizvođači taj gubitak sigurno pokušati kompenzirati još višim cijenama. Od 2030. proizvođačima automobila će bez velikog zamaha u prodaji električnih auta bit će još teže izbjeći velike kazne jer se tada granica za CO2 smanjuje s 93,6 g/km na 49,5 g/km. To je apsolutno nemoguće postići bez ogromnog udjela električnih auta i plug-in hibrida u prodaji. 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.