Dok se kupci muče se slabim izborom manjih i jeftinijih automobila i ogromnim rastom cijena za sve modele proizvođači uživaju u ogromnim zaradama
Veliki rast cijena automobila i koncentriranje na skuplje modele koji donose veću zaradu rezultirali su ogromnim profitima u 2022. godini za automobilsku industriju, pogotovo za europske proizvođače. I dok se kupci muče se slabim izborom manjih i jeftinijih automobila i ogromnim rastom cijena za sve modele proizvođači uživaju u ogromnim zaradama.
U istraživanju portala Motor1 provjereni su financijski rezultati 25 različitih tvrtki iz cijelog svijeta. To uključuje osam japanskih marki (Isuzu, Subaru, Honda, Toyota, Mitsubishi, Mazda, Nissan i Suzuki), sedam europskih kompanija (Ferrari, Mercedes-Benz, BMW, Stellantis, Volkswagen, Renault i Aston Martin), pet iz Kine (BYD, Great Wall, Geely, Xpeng i NIO), tri iz SAD-a (Tesla, General Motors, Ford), Hyundai grupu iz Južne Koreje i na Tatu iz Indije koja je vlasnik Jaguar Land Rovera.
Europski proizvođači vode na ljestvici profitabilnosti u usporedbi s ostatkom svijeta. U 2022. europski proizvođači automobila ostvarili su gotovo 79 milijardi eura operativne dobiti, uz ukupni prihoda veći od 804 milijarde eura. To znači da je njihova kombinirana operativna marža bila 9,8 posto. U odnosu na 2021. to je 0,5 postotnih bodova više.
To pokazuje da su proizvođači odlično iskoristili krizu i problem pretvorili u profit. Glavni problem s kojim su se suočili svi svjetski proizvođači automobila u prošloj godini bila je kriza opskrbnih lanaca. Nije bilo moguće održati visoku razinu proizvodnje jer nije bilo dovoljno dostupnih dijelova. Kupci diljem svijeta bili su prisiljeni čekati mjesecima da dobiju svoj novi auto. Iako je ovakva situacija negativno utjecala na prodajne brojke, bila je odlična prilika za proizvođače da smanje zalihe, povećaju učinkovitost proizvodnje i posljedično poboljšaju profitabilnost. I proizvođači i potrošači naučili su živjeti s ovom novom stvarnošću, tako da su proizvođači naučili kako na manjim brojkama mogu ostvariti još veći profit, dok su kupci prihvatili visoke cijene jer nisu imali drugog izbora.
Drugi veliki zaključak financijske analize je da je Ferrari još uvijek apsolutni kralj profita. Iako je operativna marža pala za jedan postotni bod između 2021. i 2022., talijanski je proizvođač automobila nepobjediv, čak i u usporedbi s drugoplasiranom Teslom. Prošle godine Ferrari je isporučio 13.221 novih automobila diljem svijeta i ostvario ukupni promet od 5,09 milijardi eura. Od tog ukupnog iznosa, tvrtka je zaradila 1,22 milijarde eura. Drugim riječima, Ferrari je zaradio 24 centa za svaki euro od prodaje. To je ogroman iznos u usporedbi s prosjekom industrije koji iznosi 7,6 centi.
Tesla je bila druga najprofitabilnija tvrtka i ona s najvećim povećanjem operativne marže između 2021. i 2022. Teslina marža porasla je s 12,1 posto u 2021. na 16,8 posto prošle godine. Muskova tvrtka jedan je od rijetkih slučajeva profitabilnosti u segmentu električnih vozila. Za to postoji više razlog, a prednjače velika kolčina prodanih automobila i nedostatak troškova razvoja novih automobila. Naime, dok drugi proizvođači svake godine predstave nekoliko noviteta, Tesla je posljednji novi model (Model Y) predstavila još 2019. godine. Na trećem, četvrtom i petom mjestu po profitabilnosti su Mercedes, Stellantis i BMW.
Što se tiče kine teško je dobiti cjelovitu sliku kineske industrije, jer mnoge njene velike tvrtke također proizvode automobile za zapadne marke kroz zajednička ulaganja. Međutim, prema ograničenim dostupnim informacijama, situacija je prilično izmiješana. Great Wall imao je najveću profitabilnost od 6,8 posto, a slijede ga BYD i Geely. Nasuprot tome, Xpeng i NIO, dva startupa za električna vozila, su zabilježili velike gubitke u 2022. Ukupni prosjek profitne marže za kineske proizvođače je malih 1,6 posto, a od toga je slabija Indija s 0,4 posto. Mnogo bolje rezultate imaju Japanci (6,3 posto), Koreanci (7,4 posto) i Amerikanci (7,6 posto).
Ukupno gledano sve analizirane tvrtke ostvarile su promet od 2,07 bilijuna eura (2070 milijardi eura), dok je ukupna dobit iznosila 157 milijardi eura. Kako u analizu nisu uključeni mnogi manji i veći proizvođači slobodno možemo zaključiti da je automobilska industrija u svojoj velikoj kriznoj godini ostvarila ogromne profite od nekoliko stotina milijardi eura.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.