Mnogi proizvođači već su ukazali na taj problem, a Stellantis je sada prvi koji priznaje da će morati smanjiti proizvodnju automobila s unutarnjim izgaranjem, ako se nešto ne promijeni
Prosječna emisija CO2 za sve prodane automobile mora se smanjiti iduće godine, ali potražnja za električnim automobilima je razočaravajuća. Zbog toga proizvođačima preostaje samo jedna stvar koju mogu učiniti kako bi izbjegli ogromne kazne EU: proizvoditi manje automobila s pogonom na benzin i dizel. Mnogi proizvođači već su ukazali na taj problem, a Stellantis je sada prvi koji priznaje da će morati smanjiti proizvodnju automobila s unutarnjim izgaranjem, ako se nešto ne promijeni.
Jasno je da namjerna proizvodnja manje automobila od onoga što tržište zahtijeva nije pobjednička strategija, pogotovo sada kada Stellantisu i mnogim drugim europskim proizvođačima automobila postaje sve teže natjecati se s globalnom konkurencijom. Ipak, ovo bi moglo biti najmanje zala za Stellantis, izvještava Automotive News Europe. Ako grupa koja stoji iza Peugeota, Citroëna, Fiata i još 11 drugih proizvođača, ne postigne niži prosjek CO2 za svoju flotu 2025. godine, suočit će se s visokim kaznama. Taj bi put stoga mogao biti skuplji od alternativnog "umjetnog inženjeringa" CO2 vrijednosti doziranjem proizvodnje.
U tom scenariju, Stellantis će se potruditi prodati što više električnih automobila, jer oni ne emitiraju nikakav CO2. Kako bi se postigao prosjek od 93,6 grama izračunat metodom WLTP, 20 do 24 posto automobila koje prodaje Stellantis moraju biti električni, prema tvrtki. To je ozbiljan problem, jer udio električnih auta u prodaji Stellantisa im drugih proizvođača na europskom tržištu značajno opada. U kolovozu 2023. činilo se da to neće biti problem jer je već 21 posto automobila prodanih u EU bilo električno. No godinu dana kasnije, u kolovozu ove godine, udio električnih auta pao je samo 14,4 posto.
Da bi se postigao puno veći udio, mora se prodati ili više električnih vozila ili manje automobila na fosilna goriva. A ako se prvo ne dogodi, Stellantis bi se mogao odlučiti na drugo. Alternativa bi također mogla biti tražiti EU da odgodi te ciljeve za CO2 ili ih učini blažim. Upravo to pokušavaju postići rade BMW i Volkswagen, ali izvršni direktor Stellantisa Carlos Tavares to ne želi. Prema Tavaresu, europska će autoindustrija s relaksiranim pravilima još više zaostajati za kineskom konkurencijom. Zanimljivo, sada kada zna da su mu dani u Stellantisu odbrojani nakon što mu istekne ugovor početkom 2026. godine Tavares je naglo promijenio svoje stavove i sada glasno priča klimatskim promjenama i zagovara zabranu fosilnih goriva 2035. godine, a još nedavno se zalagao za postupniji prelazak na električne automobile.
Od iduće godine prosječna emisija CO2 svakog registriranog automobila po proizvođaču mora biti 93,6 grama po kilometru. Zo naizgled ne izgleda kao velika promjena u odnosu na aktualnih 95 grama, no od 2025. godine emisije će se određivati prema strožoj WLTP metodi mjerenja, što zapravo znači da će granica realno biti oko 30 posto niža nego do sada. Ako se granice prekorače, to će dovesti do kazni proizvođaču od 95 eura po gramu viška, pomnoženo s brojem prodanih vozila. Takve kazne lako mogu doseći stotine milijuna, ap i milijarde eura za velike proizvođače. Ako, primjerice, premaše cilj za samo 1 gram i istodobno proizvedu milijun auta morat će platiti 95 milijuna eura.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.