"Ovo je ključni trenutak. Ili odlučujemo želimo li i dalje biti industrijalizirana regija ili se pomirimo s tim i postajemo samo tržište"
"Neće uspjeti zakonski propisati električna vozila. Naprotiv, to bi moglo dovesti do potpune propasti europske industrije", poručili su John Elkann, predsjednik uprave Stellantisa i Luca de Meo, glavni izvršni direktor Renault Grupe, u zajedničkom intervjuu za novine Le Figaro. Prema njima, ako Europa brzo ne promijeni smjer, riskira gubitak središnjeg položaja u proizvodnji i postat će puko tržište za automobile proizvedene negdje drugdje.
"Kina će 2025. godine proizvoditi više automobila nego Europa i Sjedinjene Države zajedno. Ovo je ključni trenutak. Ili odlučujemo želimo li i dalje biti industrijalizirana regija ili se pomirimo s tim i postajemo samo tržište. Ako ovako nastavimo, za pet godina bit će prekasno", rekao je Elkann.
Europsko automobilsko tržište opada već pet godina i jedino je među glavnim globalnim tržištima koje se još nije vratilo na razinu prije pandemije Covida. Elkann ističe da bi se, ako se ovaj trend nastavi, tržište moglo više nego prepoloviti unutar jednog desetljeća.
Za Lucu de Mea, pravi problem su cijene: "Razina tržišta je katastrofalna. Europski propisi čine naše automobile sve složenijima, sve težima, sve skupljima. A ljudi si ih jednostavno više ne mogu priuštiti." Ukratko, problem nije sama tehnologija, već rastući jaz između ambicija regulatora i tržišne stvarnosti.
De Meo osuđuje opasnu neskladnost između onoga što Europa propisuje i onoga što građani mogu i žele kupiti. "Ovakva direktiva će rezultirati prepolovljenim tržištem do 2035. godine. Budimo iskreni, ljudi ne kupuju ono što im Europa želi prodati."
Oba menadžera ponovno su potvrdili svoju podršku klimatskim ciljevima Europske unije, ali kritiziraju ideološki pristup tranziciji koji bi se mogao obiti o glavu. Elkann ukazuje na trenutačni vozni park koji se sastoji od 250 milijuna vozila koja zagađuju. "Pravi prioritet je ubrzati zamjenu raznolikim i konkurentnim tehnologijama. Prosječna starost automobila u Europi je 12 godina, a u nekim državama poput Grčke čak i 17 godina. Fokusiranje samo na nove automobile s nultom emisijom je kratkovidno."
De Meo također ukazuje na unutarnju podjelu unutar europske industrije. S jedne strane, postoje generalisti poput Renaulta i Stellantisa, koji imaju za cilj proizvodnju pristupačnih automobila za domaće tržište. S druge strane, tu su premium brendovi, koji su više usmjereni na izvoz i do sada su postavljali pravila igre. "Dvadeset godina njihova je logika diktirala propise. Ali kao rezultat toga, istjerali smo milijune ljudi s tržišta novih automobila", rekao je de Meo.
Elkann, sa svoje strane, poziva na manje birokracije i više industrijske vizije. Ne želimo subvencije, već jasna pravila, brze odluke i slobodu inovacija. U Europi se suočavamo s državama koje imaju malo manevarskog prostora i Europskom komisijom koja se bori da napravi promjenu. U Kini, SAD-u i zemljama u razvoju, razvija se istinska industrijska politika.
Oba čelnika slažu se da je poanta to što je Europa jedini veliki igrač koji ne brani svoju industriju. "Sve države koje imaju automobilsku industriju organiziraju se kako bi je zaštitile. Osim Europe", rekao je de Meo. On predlaže povratak za zajednički stol s regulatorima, proizvođačima i znanstvenicima kako bi se razvila realnija i održivija pravila.
Elkann zaključuje pojašnjenjem: "Nismo nostalgični za 20. stoljećem, mi smo industrijalci 21. stoljeća. Želimo ponuditi vozila koja su čista, ali i pristupačna. Novi Citroen C3, Fiat Grande Panda i Peugeot 3008 pokazuju da je to moguće. Ali za to morate stvoriti uvjete."
Ukratko, električni automobil ne smije biti dogma. Nije dovoljno napisati zakon da bi se promijenilo tržište. Bez stvarne potražnje, bez snažne industrijske politike i bez pristupačnosti cijena, ekološka tranzicija riskira neuspjeh. A s njim i cijela europska industrija, zaključili su čelnici Stellantisa i Renaulta.
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.