Početna Novosti 114 pregleda

Odlučeno je: Kineski auti poskupljuju, EU im uvodi carine

FOTO: Autostart/Canva

Deset država članica EU glasalo je za tu mjeru, dok su Njemačka i još četiri glasale protiv nje, a 12 ih je bilo suzdržano

Nakon mjeseci najava i rasprava, sada je definitivno odlučeno: EU će uvesti kaznene carine na električne automobile iz Kine. Koliko će one biti visoke bit će precizno određeno u sljedećih nekoliko tjedana. Za sada se govori o stopama do 35,3 posto, ovisno o proizvođaču. Kako izvješćuje Automotive News Europe, deset država članica EU glasalo je za tu mjeru, dok su Njemačka i još četiri glasale protiv nje, a 12 ih je bilo suzdržano.

DODATNE CARINE Kinezi poskupljuju? EU ih od danas carinski registrira, moguće retroaktivne carine

Iz EU-a su u vezi ove odluke objavili: "Prijedlog Europske komisije za nametanje konačnih kompenzacijskih pristojbi na uvoz baterijskih električnih vozila (BEV) iz Kine danas je dobio potrebnu podršku država članica EU-a. Ovo je daljnji korak prema dovršetku antisubvencijske istrage Komisije. Paralelno, EU i Kina nastavljaju intenzivno raditi na pronalaženju alternativnog rješenja, koje mora biti u potpunosti kompatibilno sa Svjetskom trgovinskom organizacijom kako bi se uklonilo štetno subvencioniranje utvrđeno u istrazi Komisije. Provedbena uredba Komisije koja sadrži konačne rezultate istrage mora biti objavljena u Službenom listu najkasnije do 30. listopada 2024. godine."

Author: Canva foto: Canva

Kako bi izravno odobrila ili blokirala predložene carine, bilo koja strana trebala je prikupiti potporu 15 zemalja EU-a koje predstavljaju više od 65 posto europskog stanovništva. To se moglo ispuniti samo da su se veće zemlje poput Italije, Poljske ili Nizozemske pridružile opoziciji. U petak niti jedna strana nije dosegla prag od 65 posto, tako da je Europska komisija dobila "slobodne ruke" za uvođenje carina koje je predložila.

Carine će stupiti na snagu 31. listopada i trajat će pet godina, što će vjerojatno rezultirati povećanjem cijena kineskih električnih vozila u Europi i učiniti ih manje privlačnima kupcima automobila. Ali to neće potpuno izbrisati njihovu cjenovnu prednost, posebno za marke kao što je BYD. Istraživanje Rhodium grupe sugerira da carine moraju biti u rasponu od 40 do 50 posto kako bi se uspješno odvratilo kineske marke od dolaska na europsko tržište.

NOVI UDARAC SAD će zabraniti i kineski softver i hardver u automobilima

Prema prijedlogu, različiti proizvođači automobila dobivaju različite stope carina ovisno o tome koliko su surađivali u antisubvencijskoj istrazi. Trenutačno svi uvezeni automobili već podliježu carini od 10 posto. Za BYD, danas najprodavaniju plug-in EV marku na svijetu, dodatna carina od 17 posto prema novom zahtjevu je neugodna, ali vjerojatno podnošljiva. Međutim, dodatna carina od 35,3 posto za SAIC (MG) i druge kineske marke koje nisu surađivale u istrazi puno je veći problem.

Author: BYD foto: BYD

Kineski proizvođači automobila nisu jedini koji su pogođeni. Tesla, koja polovicu svojih automobila za EU proizvodi u Shanghai Gigafactory u Kini, dobit će najmanju dodtanu carinu od 7,8 posto nakon što je tvrtka zatražila prilagodbu na temelju stvarnih subvencija koje dobiva u Kini. Nasuprot tome, Volkswagen i druge europske marke koje proizvode automobile u Kini mogle bi biti pogođene carinama od oko 21 posto.

Jedan od načina da kineski brendovi zaobiđu carine je otvaranje tvornica u Europi i premještanje proizvodnje ovdje, poput onoga što je Volvo radio godinama proizvodeći u Švedskoj iako ga je kupila kineska tvrtka Geely. Takve odluke mogle bi pozdraviti neke europske zemlje, budući da bi to u teoriji značajno pridonijelo lokalnom zapošljavanju i zelenom gospodarskom rastu. 

Europska unija parlament | Author: CITA IMVIC foto: CITA IMVIC

Ipak, unatoč rezultatu glasovanja, odobrene carine možda nisu konačne. U ponedjeljak je dužnosnik Europske komisije rekao da je Komisija voljna nastaviti pregovore s Kinom čak i nakon glasovanja o carinama. Ako se uspiju dogovoriti o drugim rješenjima za pitanje nepoštene konkurencije - na primjer, postavljanje uvoznih kvota ili donje granice cijene za kineska električna vozila, odluka o carinama bi se mogla revidirati.

TIHA INVAZIJA Kineski električni auti u Europi ostvarili rekordni broj registracija

Kina je podnijela pritužbu Svjetskoj trgovinskoj organizaciji na EU carine, a WTO bi također mogao zatražiti od EU da promijeni ili povuče te carine ako ih smatra neprihvatljivima.
 

Komentari 0

Komentiraj, znaš da želiš!

Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.