Prosječna kataloška cijena za električni automobil u Kini iznosi 31.165 eura, u usporedbi s 66.864 eura u Europi
Prelazak na električne automobile europskim se zakonodavcima i proizvođačima mogao bi se opasno obiti o glavu. S jedne strane globusa europsku automobilsku industriju stišće Tesla svojim niskim cijenama, a s druge napadaju Kinezi svojim koji uvelike nadmašuju Europljane proizvodnim brojkama i ugrožavaju niskim cijenama.
Najnovije izvješće Jato Dynamicsa nazvano "Jaz u cijenama električnih vozila: Podjela u globalnoj automobilskoj industriji" analizira kako su kineski proizvođači automobila napravili velike korake u proizvodnji električnih automobila po konkurentnim cijenama.
Podaci pokazuju da je još u 2015. godini prosječna kataloška cijena električnih automobila u Kini bila 37 posto viša nego u Europi. U usporedbi sa SAD-om ona je bila viša za 26 posto. Od tada se trend preokrenuo, tako da danas (u prvoj polovici ove godine) prosječna kataloška cijena za električni automobil u Kini iznosi 31.165 eura, u usporedbi s 66.864 eura u Europi i 68.023 eura u SAD-u.
Unatoč stalnim najavama zapadnih proizvođača da će proizvoditi jeftinije eklektične modele njih još uvijek nema na tržištu. Dacia Spring, koji je s 23.700 eura najjeftiniji električni auto u Hrvatskoj dolazi iz Kine, pa je Renault Twingo (26.390 eura) jedini pravi europski model za kojeg možemo utvrditi da je "relativno jeftin". S jedne strane europski proizvođači tvrde da ulažu velike napore u razvoj jeftinijih auta i da će oni s vremenom pojeftiniti, no u praksi predstavljaju samo velike, snažne i skupe modele koji su realno samo za bogatije kupce dok su jeftinije modele poput VW-a Up-a i Smarta ForTwo "poslali u mirovinu". No i u SAD-u nije ništa bolje. Tamo najjeftiniji električni auto košta 24.400 eura. Što je najgore, najjeftiniji električni automobili u Europi su gotovo dvostruko skuplji od najjeftinijih benzinaca što kupcima nikako nije poticaj za "zelenu tranziciju".
Zbog svega ovog kod nas je udio novih električnih auta u ukupnoj prodaji "mizernih" 2,8 posto, a i na bogatijem zapadu je daleko od onoga što su si EU vlasti i automobilska industrija zamislili, samo oko 17 posto u prvoj polovici ove godine na razini EU. S druge strane Kinezi električne aute kupuju mnogo više, udio u ukupnoj prodaji je prošle godine iznosio 26 posto, a ove godine on je sigurno i viši. Razlog za to je sigurno i činjenica da u Kini najjeftiniji električni automobil košta 8 posto manje od najjeftinijeg automobila s benzinskim motorom
Sa svojim pristupačnim električnim vozilima kineski proizvođači lakše osvajaju tržišni udio i na tržištima u razvoju. Postali su preferirani izbor potrošača, čineći većinu prodaje električnih vozila u Izraelu (61%), Rusiji (91%) i Tajlandu (79%). U drugim zemljama poput Brazila, Malezije, Meksika, Filipina, Čilea i Indonezije kineski električni automobili čine više od četvrtine ukupne prodaje.
Kineski električni automobili ne natječu se samo cijenom, već i kvalitetom i performansama. U njihovoj ponudi su električni automobili od 200 do 300 KS po prosječnoj cijeni od samo 30.500 eura. BYD Seal je dobar primjer za to (slika gore). Riječ je o limuzini srednje klase s motorom od 204 KS koja u Kini u top opremi stoji 24.106 eura! To je manja cijena od one potpuno novog osnovnog električnog Renaulta Twinga u Hrvatskoj (slika dolje). Pogledajte sliku BYD-a, pa sliku Twinga i dobit ćete najbolju predodžbu koliko su Kinezi realno jeftiniji.
Još jedan razlog rastućeg uspjeha kineskih električnih vozila u svijetu je njihova prisutnost u svim segmentima. Sa nevjerojatnih 170 lokalnih marki automobila, Kina nudi obilje automobila u svakom segmentu, udovoljavajući preferencijama potrošača diljem svijeta. Ovaj pristup razlikuje se od pristupa europskih, američkih, japanskih i korejskih proizvođača automobila, koji su svoje električne automobile uglavnom pozicionirali kao premium vozila visoke cijene.
Na primjer, od 235 električnih vozila dostupnih u Kini u prvoj polovici 2023., samo 23 posto bilo je skuplje od 40.000 eura, dok je u Europi to bilo 77 posto, a u SAD-u 82 posto.
Zašto Kinezi mogu proizvoditi i prodavati toliko jeftino? Razlog su regulacija tržišta i troškovi rada. Tijekom proteklog desetljeća kineska je vlada snažno poduprla domaću industriju električnih vozila kroz Plan razvoja industrije novih energetskih vozila (2021.-2035.), uz subvencije u ukupnom iznosu od nevjerojatnih 54 milijarde eura (preračunato) između 2016. i 2022. godine. Kineski kupci također su imali koristi od značajnih poreznih olakšica za kupnju električnog automobila. Kineska prednost pred Europom u proizvodnji jeftinih električnih vozila također je relativno niska cijena rada u toj državi. Dok europske države općenito imaju najvišu cijenu rada u svijetu, s plaćom po satu od oko 30 eura, Peking ima najvišu plaću po satu u Kini, od samo 3,42 eura (preračunato).
Za komentiranje je potrebno prijaviti se. Nemaš korisnički račun? Registracija je brza i jednostavna, registriraj se i uključi u raspravu.